چگونه از محتوای تلگرم بک آپ بگیریم؟
۱۳۹۷-۰۲-۰۲
گوگل برای جیمیل سرویس ایمیل “خودنابود کننده” راه‌اندازی می‌کند
۱۳۹۷-۰۲-۰۲

اخبار و گزارش های جدید سایت ها  تحلیلی و پایگاه های خبری حاکی از آن هست که در سال ۲۰۱۸ سوء استفاده از روتر های شبکه افزایش یافته است و از روتر های شبکه ها به عنوان یکی از ابزار های اصلی در چرخه حمله  استفاده شده است. از نمونه  های بسیار مهم می توان به حملات گروه هکری  Slingshot APT  اشاره کرد که از  روتر های میکروتیک برای آلوده کردن هاست ها در زیر ساخت سایبری داعش استفاده کرد. نمونه دیگر استفاده Inception Framework APT از روتر های خانگی برای ایجاد شبکه ای از Proxy های تو در تو هست که می توانند خود را پشت آنها پنهان کنند. از نمونه های قدیمی تر می توان به حمله به روتر های سیسکو توسط SYNful Knock اشاره کرد که توسط Fireeye شناسایی شد.  آخرین مثال هم استفاده گروه LuckyMouse APT از روتر ها به عنوان C&C های خود بوده است.

البته  ما همه می دانیم که این ها مثال های کشف شده از سوء استفاده از تجهیزات روتر می باشد و ممکن است، شاید بهتر است بگوییم به احتمال زیاد، راه کار هایی متعدد کشف یا شناخته نشده ای توسط نفوذگران استفاده می شوند که می توانند ریسک های امنیتی متعددی را برای ما ایجاد کنند.

با توجه به آنچه گفته شد نکات زیر در این مورد قابل توجه است :

  • همواره از آخرین آسیب پذیری های مربوط به تجهیزات خود مطلع باشید و در صورت مشاهده یک آسیب پذیری با درجه اهمیت Critical یا High نسبت استفاده از Workaround اعلام شده اقدام کنید. در صورت نشر سیستم عامل یا Firmware تجهیز نیز در حداقل زمان اقدام کرده و بروز رسانی کنید. حمله به Smart Install شرکت سیسکو در فاصله کمتر از ۱۰ روز نمونه بسیار خوبه از اهمیت سرعت عمل در واکنش ما است. این رصد می تواند توسط CERT یا SOC توسط Feed های موجود یا بررسی های فردی انجام شود.
  • حتما سیستم عامل و Firmware های خود را از سایت معتبر تهیه و قبل از نصب Hash آن را با سایت اصلی مقایسه کنید. سیستم عامل های Backdoor شده یکی از راه های نفوذ اصلی در دسترسی به روتر ها محسوب می شوند.
  • تمام دسترسی های مدیریتی از راه دور به تجهیزات خود را مسدود یا محدود کنید. نمونه این قابلیت ها Control Plane Policy در روتر های سیسکو می باشد. به علاوه ، لاگ های مربوط به دسترسی را ثبت کرده و آن ها را بررسی کنید.
  • در صورت امکان از یک راه کار Packet analyzer یا IPS ( به صورت Passive یا حتی Tap) در مسیر ارتباطی به روتر خود استفاده کنید و تمامی حملات به پروتکل ها یا دسترسی های غیر مجاز به سمت خود تجهیز روتر را رصد کنید و تجهیزات IPS خود را بگونه ای تنظیم کنید که لاگ های مربوط را به سمت SIEM ، ابزار مدیریت لاگ یا هر ابزار دیگری با قابلیت مشابه ارسال کند.
  • چک لیست های مربوط به Hardening را پیاده سازی کنید و خطاهای تنظیمات را به حداقل برسانید.
  • تغییرات تنظیمات را به صورت مستمر رصد کنید و در صورتی مشاهده تنظیمات مشکوک یا غیر مجاز بلافاصله نسبت به آن واکنش دهید.

منبع:takian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *