تمام اطلاعات را به راحتی به گوشی جدید اندرویدی منتقل کنید
۱۳۹۶-۰۹-۲۹
چرا در ویندوز ۱۰ به اینترنت وصل نمی‌شویم + راه‌حل
۱۳۹۶-۰۹-۲۹

با همکاری مایکروسافت و کوالکام، به زودی ویندوز ۱۰ روی گوشی‌های اندروید اجرا می‌شود

 

مایکروسافت و کوالکام با همکاری یکدیگر یک مدل لپ‌تاپ جدید می‌سازند. به‌طور خلاصه، در دل این لپ‌تاپ پردازنده مخصوص اسمارت‌فون‌ها قرار گرفته و سیستم‌عامل دسکتاپ روی آن اجرا می‌شود.

 

فوایدی که اسمارت‌فون‌ها به‌کاربر ارائه می‌دهند در دسکتاپ‌ها دیده نمی‌شود. فوایدی مانند طول عمر بیشتر باتری و امنیت بیومتریک. پس، چرا هنوز از لپ‌تاپ استفاده می‌کنیم؟

لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اسمارت‌فون مایکروسافت

مایکروسافت و کوالکام در هفته جاری خبر از تولید مدل جدیدی از خانواده لپ‌تاپ‌ها دادند که یک پردازنده اسمارت‌فون در قلب آن جا گرفته و سیستم‌عامل دسکتاپ بر روی آن اجرا می‌شود. این لپ‌تاپ‌های جدید ویندوز ۱۰ که به‌پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ مجهز هستند توسط اچ‌پی، لنوو و ایسوس ساخته می‌شوند. این همان چیپی است که گوشی‌های رده بالایی مانند سامسونگ گلکسی S8 و Note 8 از آن بهره‌مند هستند.

مایکروسافت با دست‌کاری ویندوز ۱۰ امکان اجرای آن بر روی چیپ‌ست‌های ARM را فراهم کرده است. دستگاه‌های مذکور با ویندوز ۱۰S که نسخه ساده شده سیستم‌عامل مایکروسافت است عرضه می‌شوند. اما کاربران در صورت تمایل می‌توانند به‌صورت رایگان آن‌را به ویندوز ۱۰ نسخه Pro ارتقاء دهند.

طبیعی است که این لپ‌تاپ‌ها به اندازه سایر لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار قوی نباشند، اما پردازنده اسمارت‌فون که در داخل آن‌ها تعبیه شده ارتباط همیشه روشن و سریع‌تر LTE را به‌کاربر ارائه می‌دهد. علاوه بر این، باتری دستگاه‌های جدید برای یک روز کامل شارژ خواهند داشت.

اما، نکته جالب در این نوع طراحی آینده‌ای است که با آن روبرو هستیم: آینده‌ای که در آن اسمارت‌فون‌ها به‌عنوان دسکتاپ استفاده می‌شوند.

ارتباط اسمارت‌فونی

ایده استفاده از اسمارت‌فون به‌عنوان کامپیوتر دسکتاپ چیز جدیدی نیست. طی این سال‌ها محصولات متعددی از این نوع وجود داشته‌اند اما هیچ‌گاه محبوبیت پیدا نکردند. شاید جدیدترین محصولی که می‌توان به‌آن اشاه کرد SEK یا Smartphone Expansion Keyboard است. ایده اصلی این محصول یک کیبورد خاص و ویژه است که قلب سیستم دسکتاپ است. این کیبورد ویژگی‌های عجیبی دارد مانند یک داک برای اسمارت‌فون، یک پورت HDMI برای مانیتور، یک پورت USB برای ماوس و حافظه‌های جانبی و یک ارتباط Type C برای اسمارت‌فون.

به‌بیان دیگر، قطعات جانبی دسکتاپ به‌این کیبورد وصل می‌شوند و اسمارت‌فون از طریق ارتباط با کیبورد وظیفه پردازنده را انجام می‌دهد.

“سامسونگ دکس” سردمدار این دسته از محصولات است. در واقع، سامسونگ دکس یک نوع داک است که بعضی از گوشی‌های سامسونگ را با استفاده از “مود پی‌سی” این شرکت به پی‌سی‌های دسکتاپ تبدیل می‌کند. دکس تمام پورت‌های مهم پی‌سی را دارد. حتی می‌توان کیبورد و ماوس را از طریق ارتباط بلوتوث به‌آن وصل کرد.

یکی دیگر از محصولات مهم “هواوی میت ۱۰” است که بدون نیاز به‌داک مود پی‌سی را در اختیار کاربر می‌گذارد. یک کابل ساده گوشی را به‌مانیتور وصل می‌کند و کیبورد و ماوس هم به‌صورت وایرلس به گوشی وصل می‌شوند. هواوی ادعا می‌کند که گوشی در این مود تمام وظایف اصلی خود را انجام می‌دهد و حتی قادر به پاسخگویی یا برقراری تماس است.

یکی از ایده‌های نوآورانه توسط شرکت ایسوس و در محصول “پدفون” ارائه شده است. گوشی داخل یک شکاف در تبلت قرار می‌گیرد و آن‌را روشن می‌کند.

یکی دیگر از محصولات مهم، Continuum از شرکت مایکروسافت است و کاربر به‌کمک آن می‌تواند اسمارت‌فون را تبدیل به دسکتاپ کرده و برنامه‌های خود را اجرا کند.

اما چرا اسمارت‌فون‌ها باید جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند

ویژگی “پی‌سی‌های همیشه متصل” مایکروسافت شامل اجرای سیستم‌عامل دسکتاپ بر روی چیپ‌ست موبایل ARM می‌شود. در این بین چند سئوال مهم پیش می‌آید:

آیا می‌توان ویندوز ۱۰ نسخه Pro را به‌گونه‌ای تغییر داد که روی همه گوشی‌های رده بالای اندرویدی اجرا شود؟

آیا می‌توان macOS High sierra را به‌گونه‌ای تغییر داد که روی آیفون ایکس اجرا شود؟

آیا می‌توان گوشی اندروید را در مود دسکتاپ به کروم‌بوک تبدیل کرد و اپ‌های اندروید را در همین مود بر روی گوشی اجرا کرد؟

پاسخ همه این پرسش‌ها “بله” است. مشکل اینجاست که مایکروسافت دوست ندارد ویندوز را روی گوشی اندروید اجرا کنید. اپل دوست ندارد که مک‌بوک پرو یا آی‌مک را با آیفون جایگزین کنید بلکه دوست دارد هر دو را با هم داشته باشید.

از طرف دیگر، گوگل دوست دارد که گوشی اندرویدی خود را به‌عنوان کروم‌بوک استفاده کنید. از همه مهم‌تر، مایکروسافت علاقه‌مند است تا نقش بزرگی را در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها داشته باشد. ساتایا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، چند ماه پیش در این‌باره گفت: “مطمئن هستم که گوشی‌های بیشتری خواهیم ساخت، اما این گوشی‌ها هیچ شباهتی به‌گوشی‌هایی که امروز در بازار می‌بینیم نخواهند داشت.”

شایعات حاکی از آن است که مایکروسافت به‌جای ساخت یک گوشی کاملا جدید تصمیم به‌دوباره‌سازی آن گرفته است. گفته می‌شود آن‌ها مشغول کار بر روی تبلت تاشوی ویندوز ۱۰ هستند که روی چیپ‌ست ARM اجرا می‌شود و از یک قلم بهره می‌برد.

قرار است این محصول وقتی تا می‌شود یک گوشی باشد به‌طوری که به‌اندازه یک اسمارت‌فون بزرگ باشد. اما، وقتی باز می‌شود نمایشگرهای دوگانه آن به‌اندازه یک تبلت کوچک باشد. ویندوز ۱۰ این محصول روی پردازنده‌های موبایل اجرا می‌شود.

چنین محصولی باعث می‌شود تا مایکروسافت قادر به‌رقابت در دنیای اسمارت‌فون‌ها باشد آن‌هم با محصولی که در واقع اسمارت‌فون نیست.

با قدرت‌مند شدن و امن شدن بیشتر اسمارت‌فون‌ها، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های خیلی گران هم بیشتر می‌شود. در همین حال، با توجه به‌هزینه‌هایی که روی این اسمارت‌فون‌ها می‌شود، نیاز به یک لپ‌تاپ مجزا به‌طور کامل از بین می‌رود. شاید توسعه دهندگان و طراحان قادر به انجام کارهای خود روی اسمارت‌فون نباشند، اما اکثریت کاربران می‌توانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *