اندروید P، محصول گوگل برای جلوگیری از جاسوسی اپ‌ها
۱۳۹۶-۱۲-۲۸
تیغ بزرگ داده‌ها برگردن کودکان
۱۳۹۶-۱۲-۲۸

اگر دوست دارید ویندوز را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید

با “واین” برنامه‌های ویندوزی را روی اندروید نصب و اجرا کنید

            تا حالا پیش آمده ه بخواهید نرم‌افزار ویندوز را روی یک دستگاه اندرویدی اجرا کنید؟ احتمالا نه! اما اگر امکان‌پذیر باشد چه؟ اگر بالاخره دستگاه اندرویدی شما بتواند به‌عنوان جایگزینی برای دسکتاپ ویندوز عمل کند و خیلی راحت نرم‌افزار ویندوز را اجرا کند به‌نظرتان خوب نیست؟

به‌تازگی، پروژه Wine نسخه سازگار با اندروید خود را عرضه کرد. این پروژه که مدت‌هاست محبوب کاربران لینوکس است (به‌ویژه گیمرها) تنها احتیاج به یک اصلاحیه برای نرم‌افزار فقط-ویندوز داشت و حالا این گزینه روی اندروید در دسترس قرار گرفته است.

اما آیا واقعا آن‌طور که انتظار می‌رود عمل می‌کند؟ اصلا چرا اجرای نرم‌افزار ویندوز روی اندروید باید تا این اندازه اهمیت داشته باشد؟ بهتر است از این قضیه سر در بیاوریم.

“واین” چیست؟

واین، که گاها به‌اشتباه از آن به‌عنوان یک شبیه‌ساز نام برده می‌شود، در واقع یک لایه سازگاری است. واین یک کتابخانه نرم‌افزاری است که اجرای اپلیکیشن ویندوز بر روی لینوکس، macOS و BSD را امکان‌پذیر می‌کند. با این‌که، واین شامل برخی شبیه‌سازی‌ها می‌شود (به‌ویژه، محیط کاری ویندوز) اما هیچ سیستم‌عاملی را شبیه‌سازی نمی‌کند.

این پروژه در طی سال‌ها شرایط اجرای نرم‌افزار ویندوز بر روی سایر سکوها را فراهم کرده و به‌همین خاطر محبوبیت آن همواره رو به‌افزایش است. در حالی‌که می‌دانیم یکی از گزینه‌های پرکاربرد در این خصوص نصب ماشین مجازی است، اما بدون شک نصب و پیکربندی واین به‌مراتب ساده‌تر است.

واین مدتی است که برای دستگاه‌های ARM از جمله رزبری‌پای در دسترس است. اما حالا نوبت اندروید است که بتواند با این ابزار نرم‌افزار ویندوز را اجرا کند.

چگونه واین را روی اندروید نصب کنیم؟

قبل از این‌که واین را روی دستگاه اندرویدی نصب کنید باید مطمئن شوید که می‌توانید APKها را روی آن نصب کنید. عموما، مکان نصب نرم‌افزار روی گوشی یا تبلت محدود به‌منابعی است که به‌صورت پیش‌فرض فراتر از گوگل پلی استور هستند. برای این منظور، به Settings و سپس Security بروید و سوییچ Unknown Resources را لمس کنید. برای تأیید روی OK کلیک کنید.

واین به‌صورت یک فایل APK برای اندروید از این آدرس قابل دریافت است. نسخه‌های متعددی برای پردازنده‌های ARM (اکثرا دستگاه‌های اندروید) و پردازنده‌های x86 (عموما تبلت‌ها، اما تعداد اندکی از آن‌ها) در دسترس هستند. پیش از دانلود فایل مشخص کنید که دستگاه شما از چه معماری استفاده می‌کند.

بعد از این‌که آن‌را روی دستگاه‌تان دانلود کردید (یا روی پی‌سی، قبل از سینک کردن با درایو کلاود محبوب‌تان) زمان نصب فرا می‌رسد.

فایل APK را انتخاب کنید و برای شروع نصب موافقت کنید. منتظر بمانید تا بسته آن باز شود و سپس کلید تأیید نصب را بزنید. به‌شما گفته می‌شود که واین برای ضبط فایل صوتی، تغییر، حذف و خواندن محتوای روی کارت SD نیاز به‌دسترسی به‌آن را دارد. شاید برخی از اپ‌هایی که استفاده می‌کنید نیاز به ضبط صدا داشته باشند.

وقتی نصب کامل شد، Open را بزنید و منتظر بمانید تا محیط ویندوز ساخته شود.

کدام اپ‌های ویندوزی را می‌توانید اجرا کنید؟

در حالی‌که واین برخی از نرم‌افزارها را روی دستگاه‌های ARM اجرا می‌کند، اما بهترین عملکرد آن روی دستگاه‌های اندرویدی با معماری x86 است.

از آن‌جایی که احتمالا دستگاه اندرویدی شما مبتنی بر ARM است به‌همین دلیل محدود به‌اپ‌هایی هستید که برای استفاده بر روی ویندوز RT سازگاری یافته‌اند. به‌همین منظور، توسعه‌دهندگان XDA لیستی از اپ‌های قابل اجرا بر روی دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر ARM تهیه کرده‌اند که در این آدرس قابل مشاهده است.

در بین این اپ‌ها، برنامه‌های کاربردی مانندAudacity, FileZilla, Paint.NET و ++Notepad دیده می‌شوند. هم‌چنین برخی از بازی‌های قدیمی که به‌صورت متن باز در دسترس قرار گرفته‌اند در این لیست وجود دارد. بازی‌های خاطره‌انگیز مانند Doom and Quake 2 و هم‌چنین یک نسخه متن باز از Transport Tycoon از آن جمله هستند.

محبوبیت واین برای دستگاه‌های اندروید و ARM پیوسته در حال افزایش است. در کنار آن، لیست اپ‌های مورد بحث هم در حال رشد است. آن‌طور که مشخص شده پروژه واین در حال توسعه روشی برای استفاده از QEMU برای شبیه‌سازی دستورات x86 بر روی سخت‌افزار ARM است.

برخی از قابلیت‌ها هنوز وجود ندارند … البته فعلا

بازی‌ها برای اجرا به کتابخانه‌ها و APIهای خاص و مشخص احتیاج دارند. اما برخی از رایج‌ترین APIها در حال حاضر برای واین روی اندروید وجود ندارند.

بعضی از این ویژگی‌ها شامل Direct3D 12، Vulkan و full OpenGL ES می‌شود که فعلا وجود ندارند اما انتظار می‌رود که بالاخره در یکی از مراحل توسعه افزوده شوند. وقتی این اتفاق بیافتد شاهد توسعه و افزایش اپلیکیشن‌های قابل استفاده واین بر روی اندروید خواهیم بود.

یکی از نکات قابل توجه آن است که واین دائما در حال توسعه است. به‌همین دلیل، در به‌روزرسانی‌های بعدی باید شاهد آن‌ها باشیم. خوشبختانه، واین از Direct3D 10 , 11، Direct3D command stream و درایور گرافیک‌های اندروید پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند از پشتیبانی‌های بهینه شده DirectWrite و Direct2D لذت ببرند.

بررسی واین روی اندروید

وقتی محیط نرم‌افزار راه‌اندازی می‌شود، شاهد منوی استاندارد Start با همان سبک‌وسیاق ویندوز ۷ (با لوگوی واین) و باکس خط فرمان خواهید بود.

برای کار با واین، به یک کیبورد و احتمالا ماوس متصل به‌دستگاه اندرویدی نیاز دارید.

از زمانی‌که Wine 3.0 برای اندروید منتشر شد، پشتیبانی از نرم‌افزار کیبورد متوقف شده است. با این‌حال، لمس کردن هم‌چنان وجود دارد. ممکن است سایز دسکتاپ برای شما دردسرساز باشد، اما شاید با تغییر وضعیت به‌مود Portrait این مشکل حل شود. به‌همین دلیل است که استفاده از ماوس یا حتی استایلوس می‌تواند گزینه خوبی باشد.

واسط خط فرمان همان‌طور عمل می‌کند که اعلان فرمان ویندوز در حالت استاندارد کار می‌کند. از طرف دیگر، با لمس کردن دکمه Start دو منو می‌بینید. اولین منو، کنترل پنل با زیرمنوهایی مانند Add/Remove Programs، Game Controllers و Internet Settings و منوی دوم …Run است.

با استفاده از …Run می‌توانید یک جعبه مکالمه را برای ارسال فرامین باز کنید. به‌عنوان مثال، با تایپ iexplorer اپ اینترنت اکسپلورر باز می‌شود. هر چهار گزینه باعث باز شدن یک صفحه با استایل ویندوز می‌شوند.

نصب نرم‌افزار در واین

برای اجرای یک اپ روی واین، ابتدا باید اپلیکیشن را روی دستگاه اندرویدی دانلود کنید. سپس، از طریق پنجره Wine Command Prompt به مسیر فایل دانلود شده بروید.

مثلا تصور کنید که یک فایل قابل اجرا بر روی ویندوز (EXE) را روی تبلت اندرویدی دانلود کرده‌ایم. مسیر فایل در پوشه Download خواهد بود. این فایل از طریق خط فرمان زیر قابل دسترسی است:

[cd sdcard/Download/[filename.exe

برای اجرای فایل در محیط واین بر روی اندروید نام فایل EXE را وارد کنید. اگر فایل آماده ARM سازگار است، باید اجرا شود. در غیر این‌صورت، شاهد پیام‌های خطا خواهید بود.

کمک کنید! دستگاه اندرویدی من واین را اجرا نمی‌کند

به‌مشکل خورده‌اید؟ توجه داشته باشید که همه دستگاه‌های اندرویدی نمی‌توانند واین را اجرا کنند. به‌عنوان مثال، روی سامسونگ گلکسی تب S2 اجرا می‌شود اما روی تب S کار نمی‌کند.

البته، سازگاری‌ها در حال افزایش است. تا آن زمان، تنها راه‌کار، روش سعی و خطا است.

اگر دستگاه شما کروم‌بوکی است که مود توسعه دهنده آن فعال است، می‌توانید واین را روی یک ماشین مناسب‌تر نصب کنید. توجه داشته باشید که یک نسخه کراس‌اور هم برای کروم OS وجود دارد، اگرچه به پردازنده x86 نیاز دارد.

واین روی اندروید: بالاخره اتفاق افتاد

در برنامه توسعه‌ای که تا پنج سال پیش تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسید، حالا می‌توان نرم‌افزار ویندوز را روی اندروید اجرا کرد. امکاناتی که واین روی اندروید به‌کاربر ارائه می‌دهد بسیار قابل توجه است. با این‌که، فعلا محدودیت‌هایی دارد اما مسلما با گذشت زمان امکانات و توانایی‌های آن بیشتر می‌شود.

 

منبع:makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *