IPv6 در برابر IPv4
۱۳۹۷-۰۱-۲۸
ثبت نام الکامپ اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود
۱۳۹۷-۰۱-۲۸

NAT چیست؟

ترجمه آدرس شبکه یا Network Address Translation فرآیندی است که آدرس ای‎پی موجود در هدر یک بسته ای‎پی را در حالی که از طریق یک دستگاه مسیریابی در حال عبور است اصلاح می‎کند. NAT به یک مجموعه از آدرس‎های ای‎پی اجازه می‎دهد تا در ترافیک داخل یک LAN مورد استفاده قرار گیرند و از مجموعه‎ای دیگر از آدرس‎های ای‎پی برای ترافیک بیرونی استفاده شود. تبدیل یک به یک آدرس‎های ای‎پی توسط ساده‎ترین شکل از NAT فراهم می‎شود. NAT چند مزیت به همراه دارد. به واسطه فراهم کردن گزینه‎ای برای پنهان کردن آدرس‎های ای‎پی داخلی در NAT، امنیت یک شبکه محلی افزایش پیدا می‎کند. علاوه بر این، از آنجا که این آدرس‎های ای‎پی تنها به صورت داخلی استفاده می‎شوند، هیچ‎گونه تداخلی با آدرس‎های ای‎پی استفاده شده در سایر سازمان‎ها به وجود نخواهد آمد. همچنین امکان استفاده از یک اتصال اینترنت واحد برای تمام کامپیوترهای موجود در یک شبکه محلی توسط NAT میسر خواهد شد. NAT با استفاده از یک جعبه NAT که در رابطی که شبکه محلی را به اینترنت متصل می‎کند قرار دارد کار می‎کند. این شامل مجموعه‎ای از آدرس‎های ای‎پی معتبر است و مسئولیت ترجمه این آدرس‎های ای‎پی به عهده NAT خواهد بود.

NAPT چیست؟

از Network Address and Port Translation یا به اختصار NAPT برای آدرس دهی مجموعه‎ای از آدرس‎های ای‎پی خصوصی با استفاده از یک آدرس ای‎پی واحد یا گروه کوچکی از آدرس‎های ای‎پی عمومی‎  استفاده می‎شود. همچنین از NAPT به عنوان PAT (ترجمه آدرس پورت)، پوشش ای‎پی و NAT چند به یک نیز نام برده می‎شود. در NAPT چندین آدرس ای‎پی به یک آدرس ای‎پی واحد اختصاص داده می‎شود. این باعث ایجاد ابهام هنگام مسیردهی بسته‎های بازگشتی می‎شود. برای جلوگیری از این مشکل NAPT از اطلاعات پورت TCP/ UDP موجود در ترافیک خروجی استفاده کرده و یک جدول ترجمه را نگهداری می‎کند. چنین قابلیتی این امکان را فراهم می‎کند تا بسته‎های بازگشتی به طور صحیح به درخواست کننده هدایت شود.

چه تفاوتی بین NAT و NAPT وجود دارد؟

NAT آدرس ای‎پی موجود در هدر یک بسته ای‎پی را در حالی که از طریق یک دستگاه مسیریابی در حال عبور است اصلاح می‎کند و اجازه می‎دهد تا از مجموعه متفاوتی از آدرس‎های ای‎پی برای ترافیک داخل یک شبکه محلی و مجموعه دیگری از آدرس‎های ای‎پی برای ترافیک بیرونی استفاده شود، در حالی که NAPT نوع خاصی از NAT است که در آن چندین آدرس ای‎پی خصوصی به یک ای‎پی واحد یا گروه کوچکی از آدرس‎های ای‎پی عمومی‎ اختصاص داده می‎شود. بنابراین NAPT وظیفه ترجمه چند آدرس ای‎پی به یک آدرس را برعهده دارد. NAPT متداول‎ترین شکل از استفاده از NAT است، به همین دلیل خیلی از اوقات به NAPT همان NAT گفته می‎شود.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *