۵ نکته مهم در خرید روتر بی‌سیم دوبانده
۱۳۹۷-۰۴-۱۲
نگاهی به سوییچ‌های گیگابیتی شرکت لینک‌سیس
۱۳۹۷-۰۴-۱۲

برخی کاربران از روترهایی استفاده می‌کنند که تنظیمات آن‌ها فراتر از روترهای عادی است. با این وجود کاربران کمی از این قابلیت‌ها و امکانات اضافی روترهای خود اطلاع دارند. در منوی تنظیمات برخی از روترها شما دو حالت Access Point و Repeater را در اختیار دارید. هر دو این ویژگی‌ها کاربردی بوده، اما به لحاظ کارکرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.



برای آن‌که بتوانید از این حالت به درستی استفاده کنید باید از این موضوع آگاه باشید که هر یک از این حالت‌ها قادر به انجام چه کارهایی هستند. تبدیل یک روتر به یک اکسس پوینت یا یک تقویت کننده در حالت کلی برای مواقعی مناسب است که در نظر دارید از راهکار مرد میانی برای اتصال به یک شبکه استفاده کنید. به‌طور مثال، ممکن است به واسطه فاصله‌ یا مانعی که وجود دارد این توانایی را نداشته باشید که به وای‌فای روترتان متصل شوید، در نتیجه تمایل دارید تا روتر B را میان کامپیوتر و روتر A قرار دهید تا سیگنال‌های وای‌فای را انتقال دهد.

Access Point

حالت اکسس پوینت به معنای آن است که یک روتر در نقش نقطه اتصال به شبکه به کار گرفته می‌شود. در این روش شما به شکلی متفاوت از حالت پیش‌فرض به اینترنت متصل می‌شوید. در حالی که در روش پیش‌فرض شما به شکل مستقیم به اینترنت متصل می‌شوید در این حالت شما از طریق روتر واسط که از طریق کابل به روتر اصلی متصل شده برای ورود به فضای مجازی استفاده می‌کنید. حالت اکسس پوینت زمانی ایده‌آل است که در نظر دارید محدوده وای‌فای را گسترش دهید، اما روتری که در نظر دارید برای توسعه از آن استفاده کنید خیلی از روتر مرکزی شما دور نیست. به‌کارگیری کابل این اطمینان خاطر را می‌دهد که شما بهترین سرعت میان اکسس پوینت و هاب مرکزی را خواهید داشت و از بابت تداخل، ضعیف بودن سیگنال یا افت سرعت شبکه دغدغه‌ای نخواهید داشت. این حالت به ویژه در منازل که عمق دیوارها ممکن است زیاد باشد مناسب است. در مجموع حالت اکسس پوینت بیان‌گر این موضوع است که ارتباط میان شبکه اصلی و روتری که نقش واسط را عمل می‌کند از طریق سیم برقرار می‌شود.

Repeater

حالت Repeater تفاوت خیلی زیادی با حالت اکسس پوینت ندارد با این تفاوت که در اینجا عملیات بر مبنای وای‌فای انجام می‌شود. در حالت Repeater یک روتر بی‌سیم به یک واسطه تبدیل شده و در حقیقت روتر را به یک تقویت کننده امواج وای‌فای یا همان گسترش‌دهنده منطقه‌ای که باید تحت پوشش شبکه قرار ‌گیرد تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که حالت Repeater در ارتباط با موانع به کار گرفته نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر شما می‌توانید یک اکسس پوینت را در مقابل یک مانع قرار دهید، اما repeater باید در زاویه درستی قرار گیرد. مزیت مهمی که حالت Repeater دارد در این است که شما به یک کابل برای اتصال به هاب مرکزی نیازی ندارید. در نتیجه اگر مشکل شما با وای‌فای تنها فاصله است، یک تکرارکننده می‌تواند در نقطه‌ای مناسب قرار گیرد تا سیگنال‌ها را گسترش دهد.

کدامیک بهتر است؟

اگر تمایل دارید تا روتر را نزدیک به هاب مرکزی قرار دهید و از بابت سرعت مطلوب نگران هستید، بهترین گزینه به‌کارگیری حالت اکسس پوینت و اتصال دو روتر از طریق کابل اترنت است. اگر برای شما کابل‌کشی میان دو روتر کار سختی است و مسئله مهم فاصله است در نتیجه repeater گزینه بهتری بوده که با مشکلات کمتری قابل استفاده است. در حالی که هر دو حالت به منظور ارائه کیفیت مطلوب ارائه شده‌اند اما روش‌های به کار گرفته شده از سوی آن‌ها متفاوت است. پس بهتر است با توجه به شرایط محیطی گزینه موردنظر را انتخاب کنید.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *