۱۱ آنتی‌ویروس برتر اندرویدی برای سال ۲۰۱۸
۱۳۹۶-۱۰-۱۵
AT&T از راه‌اندازی شبکه ۵G در نیمه دوم ۲۰۱۸ خبر داد
۱۳۹۶-۱۰-۱۵
LDAP و Microsoft Active Directory

نکاتی پیرامون دایرکتوری‎های شبکه

یک دایرکتوری شبکه نوعی پایگاه داده مخصوص است که اطلاعات مربوط به دستگاه‎ها، برنامه‎ها، افراد و دیگر جنبه‎های یک شبکه کامپیوتری را ذخیره می‎کند. دو نمونه از معروف‎ترین فناوری‎هایی که برای ساخت دایرکتوری‎های شبکه مورد استفاده قرار می‎گیرند LDAP و Microsoft Active Directory هستند که ما در ادامه این مقاله نگاهی مختصر به آن خواهیم کرد.

LDAP چیست؟

LDAP سر نام عبارت Lightweight Directory Access Protocol یا پروتکل کم حجم دسترسی به دایرکتوری، یک فناوری استاندارد برای ساخت دایرکتوری‎های شبکه کامپیوتری است.

LDAP چه زمانی ساخته شد؟

LDAP در اواسط ۱۹۹۰ در دانشگاه میشیگان به عنوان یک پروژه علمی‎ ایجاد شد و در اواخر ۱۹۹۰ توسط شرکت Netscape به شکل تجاری درآمد. فناوری LDAP متشکل از یک پروتکل شبکه و یک معماری استاندارد برای سازماندهی اطلاعات دایرکتوری است.

LDAP به عنوان یک پروتکل نسخه‎ای ساده شده از پروتکل دسترسی داده (DAP) است که در اوایل استاندارد X.500 استفاده می‎شد. اصلی‎ترین مزیت LDAP نسبت به سلف خود توانایی آن برای اجرا روی TCP/IP است. به عنوان معماری شبکه نیز LDAP نیز شبیه به X.500 از ساختار توزیع درختی استفاده می‎کند.

قبل از LDAP شبکه‎ها برای دایرکتوری از چه چیزی استفاده می‎کردند؟

قبل از این که استانداردهایی مثل X.500 و LDAP پذیرفته شوند، اغلب شبکه‎های تجاری از دایرکتوری شبکه اختصاصی مثل Banyan VINES یا Novell Directory Service یا Windows NT Server استفاده می‎کردند. LDAP در نهایت جایگزین این پروتکل‎های اختصاصی شد که روی این نوع از سیستم‎ها ساخته شده بود، یک استاندارد که منجر به عملکرد بهتر شبکه و تعمیر و نگهداری بهتر از آن شد.

چه کسی از LDAP استفاده می‎کند؟

خیلی از شبکه‎های کامپیوتری تجاری در مقیاس بزرگ از سیستم‎های دایرکتوری مبتنی بر سرورهای LDAP شامل Microsoft Active Directory و NetIQ eDirectory استفاده می‎کنند. این دایرکتوری‎ها اطلاعات خصوصیات گوناگونی درباره کامپیوترها، چاپگرها و حساب‎های کاربری را در خود نگهداری می‎کنند. سیستم‎های ای‎میل موجود در کسب و کارها و مراکز آموزشی نیز اغلب از سرورهای LDAP برای نگهداری اطلاعات تماس استفاده می‎کنند. اما شما سرورهای LDAP را در خانه‎ها پیدا نخواهید کرد، زیرا شبکه‎های خانگی به اندازه‎ای کوچک هستند و می‎توان به صورت فیزیکی آنها را متمرکز کرد که دیگر نیازی به کمک LDAP ندارند.

با وجودی که فناوری LDAP در ضوابط تعریف شده برای اینترنت قدمتی نسبتا طولانی دارد، اما همچنان برای دانشجویان و متخصصان شبکه جذابیت و تازگی دارد.

Microsoft Active Directory چیست؟

این اصطلاح اولین بار توسط مایکروسافت در ویندوز ۲۰۰۰ معرفی شد. Active Directory با یک طراحی جدید و اصول فنی بهبود یافته جایگزین سبک NT در مدیریت دامنه در شبکه ویندوز شد. Active Directory بر پایه استاندارد فناوری‎های دایرکتوری شبکه شامل LDAP بنا شده است. Active Directory امکان ساخت و مدیریت شبکه‎های ویندوز در مقیاس بزرگ را ساده‎تر فراهم می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *