گوگل می‌تواند تبدیل به اولین کمپانی یک تریلیون دلاری شود
۱۳۹۶-۱۱-۱۹
توضیح وزیر ارتباطات به سوالات پرتکرار کاربران در اینستاگرام
۱۳۹۶-۱۱-۱۹

چرا ارزش بیت کوین در دو ماه گذشته روند کاهشی داشته است؟

 

بیت کوین بعد از یک صعود شگفت‌انگیز، در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته است و به‌ گمان برخی، هیچگاه به روزهای خوب خود باز نخواهد گشت.

سرمایه‌گذاران ارزهای رمزپایه هفته‌ی پیش بسیار عصبانی و مضطرب شدند. قیمت بیت‌کوین که تقریبا دو ماه است در مسیر کاهش قرار گرفته، پنجشنبه برای اولین بار از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ (آبان ۹۶)، به زیر ۹ هزار دلار رسید. در زمان نگارش این مطلب، بیت‌کوین به سطح ۹۲۰۰ دلار رسید (این رقم در چند روز اخیر به مقادیر پایین‌تر هم کاهش یافت) که بسیار کمتر‌ از بالاترین مقدار هفتگی خود یعنی ۱۲ هزار دلار است. این هفته‌ی خوبی برای ارزها نبوده و این نشانه‌ای است که باعث شد سرمایه‌گذاران به‌جای اینکه مثل دفعه‌های قبلی به آلت‌کوین‌ها (ارزهای غیراز بیت‌کوین) رجوع کنند، کلا قید این نوع سرمایه‌گذاری را بزنند.

در زمان نگارش این مطلب، مجموع ظرفیت بازار ارزهای رمزپایه چیزی حدود ۴۵۹ میلیارد دلار است که این رقم نسبت‌ به نرخ آن در ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی با مبلغ تخمینی ۸۳۰ میلیارد دلار، رقمی کوچک‌تر است. مشخصا قیمت بیت‌کوین در حال کاهش است و این روند برای بیش‌ از ۳۰ روز ادامه دارد.

 

روند تغییر قیمت ارزهای رمزپایه

 

آیا این بدین معنا است که به پایان کار بیت‌کوین رسیده‌ایم؟ یا اینکه کلا به پایان کار ارزهای رمزپایه رسیده‌ایم؟ جواب این سؤال شاید منفی باشد. اگر کمی با دقت به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ارزهای زیادی رشد بی‌سابقه‌ای درطول ۶ ماه تا یک سال گذشته داشته‌اند و این موضوع به‌ هیچ روی ربطی به نصف شدن قیمت بیت‌کوین (که تا ۲۰ هزار دلار رسیده بود) ندارد. دقیقا چنین روزی در سال گذشته، قیمت بیت‌کوین ۹۸۲ دلار بود. در اوج بی‌سروسامانی‌های ماه دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶)، اکثر دست‌اندرکاران ارزهای رمزپایه هم‌نظر بودند که قیمت بیش‌ از حد زیاد شده است و تنها یک راه برای آن وجود دارد. با این حال و در التهاب اوضاع بازار، تقریبا هرکسی حدس می‌زد که بیت‌کوین رشد خواهد کرد.

 

تغییرات قیمت بیت کوین

 

معتقدین ارزهای رمزپایه‌ که انتظار دارند قیمت به‌حالت اول برگردد (حتی به‌صورت جزئی) این اعداد شکست‌خورده را بهترین نقطه‌ی ورود برای سرمایه‌گذاری کم و برداشت زیاد خواهند دید. دلالان دیرینه‌ای که موقع تشنج ارزها در فصل تعطیلات وارد کار شدند هم احتمالا کنترلی روی اوضاع ندارند.

پس علت اصلی تغییرات چیست؟ طبق معمول، یک مورد خاص نمی‌تواند به‌عنوان عامل کاهش بیت‌کوین مقصر شناخته شود؛ اما می‌توان تغییرات ناشی از جریان بیت‌فاینکس و نگرانی‌ها در مورد تتر (نوعی ارز رمزپایه که هر یک واحد از آن معادل یک دلار آمریکا است) را به‌نوعی مؤثر دانست. اخبار اخیر درمورد اینکه فیسبوک تبلیغات برای عرضه‌ی اولیه ارزهای دیجیتال را مسدود خواهد کرد هم کمکی نکرد. به‌ نظر می‌رسد هر روز یک طرح جدید خود را نشان می‌دهد و شک‌ها درمورد اعتبار قانونی عرضه‌ی اولیه ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد.

 

چارت بیت کوین

 

بیت‌کوین حتی پا را فراتر از بالا و پایین‌های اخبار گذاشته و شاهد شیبی در اواسط ژانویه بوده است؛ گرچه نمودار آن قطعا کاملا نسبت‌ به الگوهای فصلی گذشته متفاوت است.

بااین‌حال چنین کاهش ارزشی زیاد جای تعجب ندارد. با بالغ شدن ارزهای رمزپایه (با این فرض که آن‌ها به این روند بالغ شدن ادامه خواهند داد) خبرهای بد برای آن‌ها به چیزی عادی و رایج تبدیل خواهد شد. کشورهای سراسر دنیا برای تطابق‌ با علاقه‌ی شهروندان به ارزهای دیجیتال مشکلاتی خواهند داشت. در برخی‌ از کشورها که نمونه‌اش هند بود، این مشکل تبدیل‌ به فعالیت غیر قانونی خواهد شد که ممکن است حتی معاملات قانونی را تحت‌الشعاع قرار دهد. جای تعجب ندارد که چنین سرتیترهایی، حس بدی در میان مشتاقان عرصه‌ی ارزهای رمزپایه به‌وجود بیاورد و باعث شود که آن‌ها از خودشان سؤال کنند کشور بعدی‌ که قرار است با مشکل مواجه شود کدام است. شاید عامل ترس‌ از دست دادن سرمایه زیاد توسط دلالان، احتمال وضع قوانین جدید را تقویت کند. اما رشد ارزهای رمزپایه در چنین دوره‌ای که پر از کلاه‌برداری و هرج‌ومرج است، پاکسازی‌های زیادی نیاز دارد.

 بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه در نیمه‌ی دوم ماه ژانویه، درمقایسه با شناوری افزایش ماه دسامبر، واکنش خاصی از خود نشان ندادند. بنابر این به‌ نظر می‌رسد که هر تلنگر کوچکی از اخبار مثبت، قیمت را افزایش می‌دهد.

 

شیب تغییرات قیمت ارزهای رمزپایه

 

جدای‌ از بیت‌کوین، برخی‌ از آلت‌کوین‌ها ممکن است تنها با توجه به افزایش زیاد از حد تغییر کنند. ریپل مثال خوبی برای این مورد است. قیمت ریپل که در روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته حول ۱ دلار می‌چرخید (که ۵ برابر قیمت ماه نوامبر آن است) در اوایل ژانویه به بالای ۳ دلار رسید. اتریوم نیز خوب پیش رفت و بعد از در نظر گرفتن همه‌چیز، از قیمت ۱۴۰۰ دلاری (بالاترین قیمت) خود فاصله گرفت و ارزش‌ جدید آن بعداز دو برابر شدن قیمتش در دسامبر حدود ۵۰۰ دلار است.

 

تغییرات ارزش بیت کوین

 

اینکه قرار است در هفته‌های آینده در کمیته‌ی بانکداری سنای آمریکا چه اتفاقاتی درمورد ارزهای رمزپایه بیفتد، بسیار جالب است. عنوان این جلسه ارزهای مجازی: نقش نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و کمیسیون معاملاتی آینده کالای آمریکا است. این جلسه در روز ۶ فوریه در ساعت ۱۰ به زمان محلی برگزار می‌شود. ممکن است جلسه‌ی پیش‌ رو در کنگره، نگرانی‌هایی برای تاجران به‌ وجود بیاورد؛ اما درکل متغیرهای زیادی در سراسر دنیا روی وضعیت روزانه این بازار تأثیر می‌گذارند.

برای هرکسی که درحال تصحیح این جریان است، تنها مدت کوتاهی از زمان (در این مورد، حتی به اندازه چند ماه)، بسیار طولانی به‌ نظر می‌رسد.

 

منبع:techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *