ویندوز سرور ۲۰۱۹ با قابلیت‌های جدید و منحصر به فرد
۱۳۹۷-۰۲-۰۱
مزد خود را چگونه حساب کنیم؟ جدول حقوق و مزایای کارگران در سال ۹۷
۱۳۹۷-۰۲-۰۱

پهن باند نوعی خاص از فناوری داده‎های مخابراتی است که سرعت بسیار بالاتری را در مقایسه با اتصالات استاندارد دایل آپ فراهم می‌کند. این فناوری همچنین انواع مختلفی از اتصالات DSL (Digital Subscriber Line) که ADSL (Asynchronous Digital Subscriber Line) یکی از انواع آن است را نیز ارائه می‌کند.ADSL از شبکه‎های سیم کشی مسی برای فراهم کردن خدمات داده پر سرعت استفاده کرده و امکان انتقال همزمان صدا و داده را فراهم می‌کند.



ADSL چیست؟

خط مشترک دیجیتال نامتقارن (Asymmetric Digital Subscriber Line) که به اختصار ADSL نامیده می‌شود یک فرم بسیار محبوب از فناوری DSL است. همان‎گونه که از نام آن پیدا است، ADSL در هنگام فراهم کردن سرعت دانلود و آپلود به شکل نامتقارن عمل می‌کند. این یکی از همان دلایل اصلی محبوبیت ADSL است زیرا می‌تواند پهنای باند فرکانس دریافت بالاتری (۱۳۸ کیلوهرتز تا ۱۱۰۴ کیلوهرتز) را به نسبت پهنای باند فرکانس ارسال (۲۶.۰۷۵ کیلوهرتز تا ۱۳۷.۸۲۵ کیلوهرتز) فراهم کند.

به طور کلی، ADSL با استفاده از یک زیرساخت مشابه با اتصال صوتی ارائه می‌شود، به همین دلیل به یک تقسیم کننده (splitter) مخصوص برای تشخیص و جداسازی دو پهنای باند صوت و داده نیاز دارد. این اسپلیتر معمولا در محل مصرف کننده نصب می‌شود و سیگنال‎های داده جدا شده مستقیما به مودم ADSL یا یک روتر به منظور مدولاسیون و دمدولاسیون فرستاده می‌شود. اصلی‎ترین مشکل ADSL تضعیف سیگنال در طول فاصله‎های طولانی است.

عموما ADSL می‌تواند در فاصله‎های کوتاه از مرکز تلفن توزیع شود که معمولا فاصله‎ای بین ۴ تا ۵ کیلومتر را شامل می‌شود. برای تبادل خطوط ارتباطی یک دستگاه digital subscriber line access multiplexer (DSLAM) که نوعی دیگر از تقسیم کننده فرکانس برای جداسازی باند صوت از شبکه تلفن است به انتهای آن اضافه می‌شود. سپس داده‎ها بر روی شبکه داده شرکت تلفن هدایت شده و در نهایت به مسیر اصلی داده مبتنی بر پروتکل اینترنت متصل می‌شود.

ADSL یک راهکار تبادل داده دو طرفه است و معمولا با استفاده از یک جفت سیم مسی مبتنی بر یکی از فناوری‎های frequency division duplex (FDD), time-division duplex (TDD) و یا echo-cancelling duplex (ECD) برقرار می‌شود. امروزه چند نوع مختلف از فناوری ADSL از قبیل ADSL 2  و ADSL 2+  وجود دارد. این نمونه‎های جدیدتر سرعت تبادل داده بالاتری را فراهم می‌کنند. ADSL 2 سرعتی تا حداکثر ۱۲۰۰۰ کیلوبیت در ثانیه و ADSL 2+ سرعتی تا حداکثر ۲۴۰۰۰ کیلوبیت در ثانیه را فراهم می‌کند.

پهن باند (Broadband) چیست؟

پهن باند در ابتدا به عنوان یک فناوری مستقل از خدمات دایل آپ که پهنای باند گسترده‎تری را ارائه می‌کرد معرفی شد. این فناوری در دو قالب DSL یا کابلی عرضه می‌شود. اتحادیه بین المللی مخابرات  (ITU) پهن باند را به عنوان یک اتصال که نرخ تبادل داده بالاتری از نرخ تبادل داده استاندارد ۱.۵ مگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند تعریف کرده است.

علاوه بر این، فناوری‎های نقل و انتقال پهن باند برای استفاده از پهنای باند گسترده ارائه شده توسط فیبر نوری در نظر گرفته شده بود. پهن باند امکان دسترسی به خدمات اینترنتی با کیفیت برای استریم رسانه، بازی، تلفن اینترنتی و خدمات تعاملی را فراهم می‌کند.

امروزه شکل‎های مختلفی از خدمات خط مشترک دیجیتال (DSL) وجود دارد که از آن جمله می‌توان به SDSL (symmetric Digital Subscriber Line) و HDSL (High-bit-rate Digital Subscriber Line) اشاره کرد. اساس همه این فناوری‎ها این اطمینان را فراهم می‌کند تا اطلاعات دیجیتال از طریق کانال‎هایی با پهنای باند بالا ارسال شوند.

چه تفاوتی بین ADSL و پهن باند (Broadband) وجود دارد؟

  • ADSL نوعی از فناوری پهن باند است، بنابراین از لحاظ معماری شبکه هر دوی آنها ویژگی‎های یکسانی دارند.
  • اتصالات ADSL در شرایطی که تقاضای بسیار بالایی برای دریافت داده وجود دارد، بسیار خوب عمل می‌کند، این در حالی است که پهن باند می‌تواند راهکارهایی را فراهم کند تا صرف نظر از نوع درخواست برای ارسال و دریافت بدون محدودیت پهنای باند یکسانی را ارائه کرد.
  • پهن باند شامل مجموعه متنوعی از فناوری‎های انتقال داده از جمله کابل، DSL، موبایل و بی‎سیم می‌شود، اما ADSL تنها از فناوری DSL روی کابل مسی پشتیبانی می‌کند.
  • ADSL ممکن است در تمام نواحی قابل استفاده نباشد، زیرا فاصله مکانی شرکت مخابراتی تا محل مصرف کننده با محدودیت همراه است. اما تامین کنندگان خدمات پهن باند برای جلوگیری از این محدودیت می‌توانند از انواع دیگر این فناوری مثل کابل و ماهواره استفاده کنند.

منبع:ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *