چطور به شکل همزمان از اسپیکر، هدفون و اسپیکر مانیتور در ویندوز استفاده کنیم؟
۱۳۹۷-۰۵-۰۸
راز مگوی هارد درایوها: چرا ۱ ترابایت تنها ۹۳۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی ارائه می‌کند
۱۳۹۷-۰۵-۰۸

در زمان ضعیف بودن امواج وای‌فای، معمولا روتر اولین مضنونی است که باید به سراغش برویم. بسیاری از مردم از روترهای معمولی یا میان رده برای شبکه بی‌سیم خانگی خود استفاده می‌کنند که معمولا برای فراهم کردن منطقه تحت پوشش امواج وای‌فای در یک خانه معمولی در نظر گرفته است. اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند همین میزان قدرت سیگنال وای‌فای را نیز کاهش دهد. اگر قدرت سیگنال روتر شما کفاف مساحت خانه شما را نمی‎دهد یا عوامل دیگری باعث کاهش منطقه تحت پوشش امواج بی‎سیم شما شده است، یک روش ساده برای تقویت امواج ارسال شده توسط روتر شما وجود دارد: استفاده از یک آنتن وای‌فای تقویت شده



قبل از نصب یک آنتن تقویت شده روی روتر خود چند سوال مهم و ضروری وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید. ارائه کنندگان آنتن‎های تقویتی برای ترقیب شما به نصب یک آنتن جدید چند دلیل اصلی را ذکر می‌کنند. شما نیز بهتر است این موارد را مد نظر داشته باشید:

  • افزایش محدوده پخش: افزایش محدوده پخش امواج وای‌فای یکی از مزایای اصلی یک روتر تقویت شده با آنتن جدید است. امکان دستیابی قوی و باثبات به امواج بی‌سیم شبکه در تمام اتاق‎های خانه شما یک مزیت عالی محسوب می‎شود.
  • کنترل پخش: یک آنتن تقویت شده همه جهته که با یک آنتن معمولی جایگزین شده است می‌تواند به طور دقیق مسیر پخش امواج وای‌فای را کنترل کند.
  • سرعت وای‌فای سریعتر: علاوه بر افزایش محدوده تحت پوشش امواج، شما برای افزایش بیشتر کارایی به طور بالقوه توان عملیاتی بالاتری را نیز به دست خواهید آورد.

انواع آنتن‎های تقویت شده

دو نوع اصلی از آنتن‎های تقویت شده وجود دارد:

  • همه جهته یا Omnidirectional: در این نوع آنتن فرکانس رادیویی به تمام جهات به طور یکسان منتشر شده و یک منطقه تحت پوشش کروی را به وجود می‌آورد.
  • هدایت شده یا Directional: در این نوع آنتن انتشار فرکانس رادیویی روی یک جهت خاص متمرکز است و مسافت تحت پوشش بهتری را فراهم می‌کند.

همچنین انواع خاصی دیگری از آنتن‎های تقویتی نیز وجود دارد. برای نمونه، یک آنتن سهمی‌ که به آنتن Yagi معروف است این قابلیت را دارد تا امواج وای‌فای شما را تا چند کیلومتر منتشر کند.

اصلی‎ترین سوال در مورد انتخاب یک آنتن این است که شما می‌خواهید با آنتن تقویت کننده خود چه کاری انجام دهید و فرکانس عملیاتی روتر شما چیست؟ وای‌فای در دو باند فرکانس رادیویی منتشر می‌شود: ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز. ۲.۴ گیگاهرتز کندتر است اما محدوده گسترده‎تری را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالی که فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‎تر است اما محدوده کمتری را پوشش می‌دهد.

قبل از تهیه یک آنتن تقویتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از تهیه یک آنتن تقویت کننده چهار نکته وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

  1. مکان قرارگیری روتر: مکانی که روتر شما در آن قرار دارد اختلاف زیادی را در انتشار امواج تحت پوشش شبکه شما به وجود می‌آورد. قرار دادن روتر در کنج اتاق انتهایی امواج را به سختی به حیاط خانه شما می‌رساند. بهترین مکان برای قرار دادن روتر یک نقطه در مرکز خانه شما و به دور از دیوارهای ضخیم و یا سایر اشیای مختل کننده امواج وای‎فای است.
  2. کانال پخش: برای جلوگیری از تداخل امواج وای‌فای با یک دیگر، این امواج روی کانال‎های مشخصی منتشر می‌شوند. استفاده از کانال پیش فرض روتر به ویژه اگر در یک مجتمع آپارتمانی شلوغ (از نظر تعداد شبکه بی‌سیم) زندگی می‌کنید می‌تواند باعث تداخل امواج شود. بنابراین بهتر است قبل از تعویض آنتن خلوت‎ترین کانال موجود را پیدا کرده و این کانال را برای انتشار امواج شبکه خود انتخاب کنید.
  3. استانداردهای بی‌سیم: برای مشخص کردن فرکانس و محدوده تحت پوشش امواج وای‌فای از استانداردهای بی‌سیم مختلفی استفاده می‌شود. برای نمونه، آخرین استاندارد موجود ۸۰۲.۱۱ac است که فرکانس ۵ گیگاهرتز را در محدوده ۳۰ تا ۴۵ متر با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه منتشر می‌کند. استاندارد بی‌سیم ۸۰۲.۱۱n نیز هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را با سرعت حداکثر ۳۰۰ مگابیت در ثانیه در مسافت حداکثر ۶۰ تا ۷۵ متری منتشر می‌کند. خلاصه این که، روترهای قدیمی‌ تنها می‌توانند از استانداردهای قدیمی‌ بی‌سیم استفاده کنند.
  4. تقویت قدرت یکپارچه: در تنظیمات بعضی از روترها یک گزینه تقویت قدرت گنجانده شده است که می‌توانید از آن برای افزایش قدرت سیگنال وای‌فای خود استفاده کنید.

قبل از اقدام به خرید یک آنتن تقویت کننده برای روتر خود این چهار نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید حداکثر میزان بهره وری از انتشار امواج وای‌فای را به دست آورید.

چگونه یک آنتن را به روتر متصل کنیم؟

بر اساس نوع روتری که شما استفاده می‌کنید، متصل کردن یک آنتن تقویت شده جدید می‌تواند کار بسیار راحتی باشد. متاسفانه همه روترها امکان جدا کردن آنتن و جایگزینی آن با یک آنتن جدید را فراهم نمی‌کنند. برای این که اطمینان حاصل کنید روتر شما از چنین امکانی پشتیبانی می‌کند یا خیر، باید مشخصات روتر را بررسی کنید.

اولین قطعه سخت افزاری را که برای این منظور باید بررسی کنید نوع رابط اتصال یا کانکتور است. دو نوع اصلی کانکتور آنتن‎های تقویت شده SMA و TNC هستند. ساده‎ترین راه برای شناسایی آنها این است که پیچ آنتن فعلی روتر خود را باز کنید و نگاهی به آن بیاندازید.

تصویر زیر یک کانکتور SMA را نشان می‌دهد:

کانکتور TNC را هم در این تصویر مشاهده می‌کنید:

بعد از این که نوع کانکتور روتر خود را شناسایی کردید، می‌توانید برحسب نیاز خود یکی از آنتن‎های موجود در بازار را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *