دعوت به همکاری در استان قزوین
۱۳۹۶-۱۰-۰۵
راهی ساده، سریع و رایگان برای دسترسی به یک کامپیوتر یا دستگاه موبایل دیگر
۱۳۹۶-۱۰-۰۵
پروسکایت، کشف جدید دانشمندان برای متحول کردن زندگی دیجیتالی

کشف این ماده معدنی اینترنت را هزار برابر سریع‌تر می‌کند

 

*همه ما به‌خوبی می‌دانیم که علم با چه سرعت زیادی در حال تحول است و به‌دلیل همین پیشرفت‌ها است که فناوری‌ها هم به‌طور غیرقابل باوری تغییر کرده‌اند. اخیرا، دانشمندان ماده معدنی کمیابی را کشف کرده‌اند که می‌تواند سرعت اینترنت را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش دهد.

پروسکایت به‌میزان بسیار زیادی در تحقیقات علمی مورد استفاده است. دانشمندان از این ماده برای یافتن یک منبع الکتریسیته کامل که دارای سه ویژگی مهم باشد استفاده می‌کنند: هزینه پایین، دوام زیاد و کارایی.

پروسکایت اولین بار در سال ۱۸۳۹ میلادی توسط «گوستاو رز» در کوه‌های اورال در روسیه کشف شد. این ماده در واقع، ماده معدنی اکسید کلسیم تیتانیوم است. اما، طبق گزارش مجله فوربس، جادوی این ماده در توانایی آن در نگهداری کاتیون‌ها (یون‌هایی که دارای بارهای مثبت متفاوت هستند) در ساختار فیزیکی آن است و به‌مهندسان این امکان را می‌دهد تا بر حسب استفاده خود آن‌را اصلاح کرده و تغییر دهند.

پروسکایت در معادن آرکانزاس، کوه‌های اورال، سوییس، سوئد و آلمان وجود دارد اما هر کدام از آن‌ها تا حدودی با دیگری متفاوت است. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۰۹ محققان موفق به‌کشف قابلیت آن برای جذب نور خورشید و تولید الکتریسیته شدند. یعنی فرم طبیعی یک سلول خورشیدی.

در حال حاضر، از سنگ معدن در ساخت پنل‌های خورشیدی، نمایشگرها و جایگزین‌های موتور خودروها استفاده می‌شود. اما، مجله فوربس به‌نقل از «ترور نیس»، زمین‌شناس و بنیان‌گذار مجله “ترندهای علمی”، خبر از کشف یک ماده جدید داد. دانشمندان به‌تازگی موفق به کشف یک ماده معدنی جدید برای انتقال اطلاعات از طریق تشعشعات تراهرتز شده‌اند. نکته جالب این ماده که قابلیت جذب نور را دارد آن است که به‌جای الکتریسیته از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. در نتیجه، می‌توان به‌سرعتی هزار برابر سریع‌تر از فناوری‌های فعلی دست پیدا کرد.

 

اجازه دهید کمی به عقب برگردیم. فرکانس تشعشعات در انتقال تراهرتز هم‌چنان در مرحله تحقیق است. اما مشخص شده که باند آن بین اشعه مادون قرمز و فرکانس پرتوی (بین ۱۰۰ تا ۱۰ هزار گیگاهرتز) است.

دانشمندان با استفاده از لامپ هالوژنی دریافتند که می‌توانند این امواج را در هنگام عبور از پروسکایت تغییر دهند. بنابراین، آن‌ها موفق شدند تا داده را در این امواج کدگذاری کنند و با سرعت هزار برابر انتقال دهند.

طبق گزارش مجله فوربس، آن‌ها پیش از این موفق به کشف نحوه مدولاسیون امواج پروسکایت شده‌اند. اما، برای این کار به امواج لیزر با انرژی زیاد نیاز است برای همین تجاری‌سازی آن کار بسیار هزینه‌بری است. کشف جدید دانشمندان از لامپ‌های هالوژنی دست‌ساز استفاده می‌کند. آن‌ها حتی متوجه شدند که می‌توانند رنگ نور را جهت مدولاسیون داده‌ها، مدولاسیون کنند.

اما، در این بین یک مشکل وجود دارد. برای رسیدن به کارایی بالا، طول عمر بیشتر و هزینه کمتر به پروسکایت زیادی نیاز است. با این‌حال، این کشف جدید درهای جدیدی را برای انتقال تراهرتز داده‌ها در محاسبات و ارتباطات نسل آینده باز می‌کند. این روش ساده و ارزان قیمت برای انتقال اطلاعات با سرعت هزار برابر فرصت‌های بسیار زیادی را جهت متحول کردن زندگی دیجیتالی به‌وجود می‌آورد.

متأسفانه، برای این‌که بتوانیم این کشف جدید را به‌مرحله تجاری‌سازی برسانیم حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است. اما، وقتی زمان آن از راه برسد شاهد تغییرات شگرفی در نحوه ارتباطات و محاسبات خواهیم بود.

 

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *