مایکروسافت حالت اجرایی S Mode را برای ویندوز ۱۰ تایید کرد
۱۳۹۶-۱۲-۲۱
با “واین” برنامه‌های ویندوزی را روی اندروید نصب و اجرا کنید
۱۳۹۶-۱۲-۲۱

اندروید پی چگونه مانع از جاسوسی اپ‌ها از شما می‌شود

         این روزها حریم شخصی یکی از دغدغه‌های مهم کاربران است و وقتی بدانیم اسمارت‌فون‌ها همیشه در حال گوش کردن به‌ما هستند این نگرانی چندین برابر می‌شود. اما، گوگل برای مقابله با این معضل و از بین بردن نگرانی کاربران‌اش، در حال انجام تغییرات عمده در اندروید P است تا نحوه مدیریت و برخورد با اپ‌هایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند به‌طور کامل اصلاح شود.

نگاهی به‌آینده

همه ما داستان‌های هولناکی در خصوص اپ‌های خراب‌کار که کنترل یک دستگاه را به‌دست می‌گیرند شنیده‌ایم. شاید یکی از تازه‌ترین آن‌ها خبر مربوط به Skygofree malware بود. این بدافزار قادر به اجرای ۴۸ دستور مختلف از جمله توانایی روشن کردن میکروفون دستگاه و گوش کردن به‌آن‌ است. یعنی این‌که از هر چیزی که در باره آن صحبت می‌کنید باخبر می‌شود.

واقعا ترسناک است! حتی اگر چیزی برای پنهان کردن نداشته باشید (البته، این چیزی است که مردم همیشه به‌زبان می‌آورند)، هیچ‌کس دوست ندارد که مکالمات‌اش عمومی شود.

بدون درنظر گرفتن این‌که کدام اپ در تلاش برای جاسوسی از شماست، همه آن‌ها به‌یک شیوه عمل می‌کنند: به‌دست آوردن دسترسی به سخت‌افزار گوشی در حالی‌که اپ در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا است. اما سئوال این است که چرا یک اپلیکیشن باید زمانی‌که در پس‌زمینه اجرا می‌شود به میکروفون و دوربین اسمارت‌فون شما دسترسی داشته باشد؟

چنین چیزی غیرقابل قبول است. حالا گوگل تصمیم دارد تا در “اندروید P” دسترسی به این ویژگی‌های سخت‌افزاری برای اپ‌هایی که در حال اجرا در پس‌زمینه هستند را بلاک کند.

پروژه جدیدی به‌نام AOSP نشان می‌دهد که قانونی برای بلاک کردن اپ‌های در حال اجرا در پس‌زمینه که سعی دارند از دوربین گوشی استفاده کنند درنظر گرفته شده است. همین مسئله برای میکروفون مطرح شده است.

اما در حال حاضر چه کاری می‌توانید انجام دهید

این‌که گوگل در نسخه بعدی اندروید، قدم‌هایی را برای جلوگیری از جاسوسی اپ‌ها از شما برداشته قابل تقدیر است. اما، تا پیش از آن، می‌توانید اقداماتی برای جلوگیری از جاسوسی اپ‌های پس‌زمینه انجام دهید.

مجوزهای دسترسی اپ را بررسی کنید

با این‌که نمی‌توانید دسترسی کامل اپ‌ها به مجوزهای خاص را متوقف کنید اما می‌توانید انواع مجوزهایی که اپ‌ها به‌ آن‌ها دسترسی دارند را کنترل کنید.

برای این منظور، وارد منوی Settings شوید و دسته “Apps” را انتخاب کنید.

از این‌جا به‌بعد کاری که انجام می‌دهید به‌نسخه اندروید گوشی شما بستگی دارد:

اندروید نوقا: در گوشه بالای صفحه دکمه Settings را لمس کنید و سپس روی “App Permissions” کلیک کنید. در دستگاه‌های گلکسی سامسونگ، “App Permissions” در داخل منو قرار دارد.

اندروید اوریو: در صفحه “Apps & Notifications” گزینه “App Permissions” را انتخاب کنید.

سپس، یکی از مجوزها را لمس کنید تا ببینید کدام اپ‌ها به‌آن دسترسی دارند. به‌عنوان مثال، در این‌جا به‌سراغ میکروفون رفته‌ایم.

وقتی به‌لیست نگاه می‌کنید از خودتان می‌پرسید که چرا هر اپی باید به‌میکروفون دسترسی داشته باشد. مثلا، اینستاگرام زمانی‌که فیلم ضبط می‌کند به‌آن نیاز دارد. پس، منطقی به‌نظر می‌رسد. اما برای سایر اپ‌ها غیرقابول است. اگر چیزی می‌بینید که برای‌تان سئوال‌برانگیز است، دسترسی اپ به‌آن را متوقف کنید.

اگر در آینده، یکی از اپ‌هایی که غیرفعال کرده‌اید به‌آن ویژگی نیاز داشت، دوباره درخواست دسترسی می‌دهد. در این صورت، بهتر متوجه می‌شوید که چرا اپ موردبحث به‌این مجوزها نیاز دارد و شما باید آن را بپذیرید.

این فرآیند را برای تمام مجوزها انجام دهید تا گوشی شما ایمن‌تر باشد.

 

منبع:howtogeek

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *