۱۰ موبایل اول دنیا از نظر دوربین
۱۳۹۷-۰۲-۰۱
چه تفاوتی بین ADSL و پهن‌باند (Broadband) وجود دارد؟
۱۳۹۷-۰۲-۰۱

مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز سرور ۲۰۱۹ در نیمه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. اما پیش‌نمایش این محصول قدرتمند هم اکنون در اختیار کاربران اینسایدر قرار گرفته است. پیش‌نمایش ارائه شده نشان می‌دهد که سیستم‌عامل یاد شده همگام با تحولات روز دنیای فناوری و به ویژه زیرساخت‌های شبکه‌ طراحی شده و قابلیت‌های متنوعی در اختیار مدیران شبکه قرار خواهد داد. قابلیت‌های جدیدی که در ارتباط با مدیریت ساختارهای ابر هیربدی و همچنین زیرساخت‌های فراهمگرا عرضه شده به ما اعلام می‌دارند که بازار این بخش از دنیای شبکه در چند سال آینده با تغییراتی همراه خواهند بود.



نسخه بعدی سیستم‌عامل سرور مایکروسافت ضمن آن‌که به ویژگی‌های امنیتی جدید تجهیز شده از کانتینرهای لینوکس نیز به شیوه بهتری پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت گفته است که ویندوز سرور ۲۰۱۹ نیز همانند نسخه ۲۰۱۶ در دو نسخه مبتنی بر رابط گرافیکی و نسخه Server Core  به بازار عرضه خواهد شد.  مایکروسافت اعلام کرده است که محصول شاخص دیگری موسوم به system Center 2019 را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد. محصولی که برای مدیریت زیرساخت ویندوز سرور ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

ویندوز سرور ۲۰۱۹ ابر ترکیبی را هدف قرار داده است

نسخه ارائه شده نشان می‌دهد که مایکروسافت روی ابر ترکیبی یا همان هیربدی کاملا متمرکز شده است. محاسبات ابری با شعار افزایش کارایی عملیاتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها موفق شده‌‌ است تا حدودی نگاه‌ها را به سمت خود معطوف سازد. شرکت‌های بزرگ نیز به دلایل مختلفی به این مدل محاسبات روی خود نشان داده‌اند. از جمله این دلایل می‌توان به مسائل مربوط به رعایت شرایط مرتبط با سازگاری در محیط‌های رایانش ترکیبی اشاره کرد. مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس Ignite که در سپتامبر سال گذشته میلادی برگزار کرد از پروژه Honolulu رونمایی کرد. پروژه فوق یک برنامه مدیریتی مبتنی بر مرورگر است. اکنون مایکروسافت اعلام داشته است که ویندوز سرور ۲۰۱۹ همراه با پروژه هونولولو به مدیران سایت‌ها این قابلیت را می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌های موجود را از طریق به‌کارگیری سرویس‌هایی همچون Azure Backup و Azure Sync با یکدیگر تلفیق کنند.

مایکروسافت با اشاره به محبوبیت فوق‌العاده زیرساخت‌های فراهمگرا که سامانه‌های ذخیره‌سازی و محاسباتی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، یادآور شده است که این شرکت از طریق ویندوز سرور ۲۰۱۶ با تولیدکنندگان محصولات سخت‌افزاری که تجهیزات HCI‌های اعتبارسنجی شده ویژه مشتریان را تولید می‌کنند به همکاری خود ادامه خواهد داد. مزیت فناوری HCI در این است که سامانه‌های پردازشی و سامانه‌های ذخیره‌ساز اطلاعات را در قالب یک راه‌حل واحد و یکپارچه که بر دو اصل سازگاری و همگرا بودن تاکید دارد با یکدیگر ادغام می‌کند. رویکردی که اجازه می‌دهد مدیریت مراکز داده‌ها و پیاده‌سازی تغییرات روی سرورها، منابع ذخیره‌سازی اطلاعات و ساختار ارتباطی میان آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

مایکروسافت می‌گوید نسخه بعدی نرم‌افزار سرور عملکرد، قابلیت اطمینان، و توانایی گسترش‌پذیری را در ارتباط با چنین طرح‌های بیش از پیش بهبود خواهد بخشید. در عین حال، به منظور ساده‌سازی مدیریت زیرساخت‌های فراهمگرا، مایکروسافت همچنین قابلیت کاربردی دیگری را ارائه کرده تا پروژه هونولولو با ویندوز سرور ۲۰۱۹ در قالب یک داشبور کنترلی در ارتباط با استقرارهای HCI در ارتباط باشد. مایکروسافت همچنین به دنبال ارتقا ویندوز سرور بوده تا در قالب یک زیرساخت کاربردی به کار گرفته شود. یکی از اهدافی که مایکروسافت به دنبال آن است کم کردن اندازه ایمیج‌های مربوط به کانتیرها بوده تا زمان دانلودها کوتاه‌تر شده و فرآیند توسعه نیز بهینه‌سازی‌تر از قبل شود. مایکروسافت می‌گوید: «به دنبال آن هستیم تا اندازه ایمیج کانتیر Server Core را به یک سوم اندازه ۵G آن کاهش دهیم. در مقطع فعلی پشتیبانی از Kubernetes در وضعیت بتا قرار دارد. اما ویندوز سرور ۲۰۱۹ در زمینه محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه‌بندی کلاسترهای Kubernetes پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.» لازم به توضیح است که مایکروسافت پیش از این به مصرف‌کنندگان اجازه داده بود تا کانتینترهای لینوکسی را در کنار کانتینرهای ویندوزی روی ویندوز سرور اجرا کنند.

اما ویندوز سرور ۲۰۱۹ به توسعه‌دهندگان لینوکس اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌ها را از طریق به‌کارگیری ابزارهای استانداردی شبیه به Open SSH، Curl و Tar به ویندوز انتقال دهند. از بعد امنیتی نیز بهبود و گسترش پشتیبانی از Linux: Windows Server Shielded VMs مانع از آن می‌‌شود تا ماشین‌های مجازی ساخته شده از سوی افرادی به غیر از مدیران شبکه دستکاری شده و ویرایش شوند. ویندوز سرور ۲۰۱۹ همچنین قابلیت Shielded Windows 2019 را بسط خواهد داد تا از ماشین‌های مجازی لینوکسی به شکل خوبی محافظت کند. مایکروسافت گفته است که ویژگی دیگری موسوم به رمزگذاری ماشین‌های مجازی را نیز ارائه خواهد کرد. در حالی که ویندوز سرور ۲۰۱۹ از همان مکانیزم مجوزدهی ویندوز سرور ۲۰۱۶ استفاده می‌کند، اما مایکروسافت هشدار داده است که این احتمال وجود دارد که هزینه مربوط به لایسینگ دسترسی به ویندوز سرور (CAL) سرنام Windows Server Access Licensing افزایش پیدا کند. در شرایطی که ویندوز سرور ۲۰۱۹ بر مبنای ویندوز سرور ۲۰۱۶ طراحی شده است، اما روی چهار ویژگی کاربردی ابر ترکیبی، امنیت، پلتفرم کاربری و زیرساخت فراهمگرا (HCI) متمرکز شده است.

منبع:ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *