مدیریت مدرن مراکز داده با هوش مصنوعی
۱۳۹۶-۱۲-۱۷
با ابزار جدید گوگل آهنگ‌های زیبایی از طریق مرورگر خود خلق کنید
۱۳۹۶-۱۲-۱۷

چگونه در زمان جابجایی داده از قطع شدن ارتباط و ایجاد اختلال جلوگیری کنیم

 

بر اساس آخرین پیش بینی ۴۵۱ Research، در سال جدید میلادی در حدود ۶۰ درصد از چرخه کاری تمام سازمان‎های فناوری اطلاعات به شکلی از طریق کلاود عمومی‎ یا خصوصی انجام خواهد شد. بیشترین میزان افزایش رشد برای این پروژه‎ها به ویژه در بخش‎های حیاتی از جمله تجزیه و تحلیل داده‎ها و کاربردهای تجاری پایه صورت خواهد گرفت. پیش بینی‎های اعلامی‎ از سوی IDC, Gartner و Forrester هم گواه همین موضوع است که کلاود به جای ارائه خدمات محیطی فناوری اطلاعات به سرعت در حال تبدیل شدن به یک سرویس مرکزی است. اما این تغییر جهت مشکلات خاص خود را دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

جای تعجب نیست که مسئولان بخش فناوری اطلاعات در مورد خطرات احتمالی این تغییر جهت داده و خرابی‎های مرتبط با آن ابراز نگرانی کنند. مجموعه داده‎های معمول در پایگاه‎های داده سازمانی به نسبت ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۱ م‎لیون بار بزرگتر شده است. این به معنای آن است که ظرفیت بالقوه خرابی‎های ناشی از این حرکت چندین برابر بیشتر شده است. این خرابی و از کار افتادن ارتباط از چند دقیقه به چند ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

کسب و کارها می‎دانند که باید میزان استفاده از کلاود را به ویژه برای انجام کارهای استراتژیک و هوشمندانه‎تر از قبیل رسیدن به سرعت بالاتر و اتوماسیون پیشرفته افزایش دهند. حجم داده‎هایی که امروز تولید می‎شود امکان ایجاد مراکز داده ثانویه را مشکل و پر هزینه کرده است که خود عامل محرکه دیگری برای حرکت شرکت‎ها به سمت کلاود است.

اما این نقل مکان مخاطرات خاص خود را دارد. در زمان این جابجایی چه بر سر داده‎های آنها خواهد آمد، اگر آنها نتوانند به داده‎های خود دسترسی پیدا کنند چه می‎شود و آنها چگونه می‎توانند با این داده‎های زنده کار کنند در حالی که می‎توان از آنها به طور همزمان از هر جای دیگری استفاده کرد؟

میزان تاخیر نیز می‎تواند یکی دیگر از مشکلات باشد. مراکز داده در نزدیکی ساختمان ساخته شده‎اند تا از تخریب عملکرد در ارتباط با انتقال شبکه جلوگیری شود. اما در کلاود تعیین فاصله بین مراکز سرورها تحت کنترل شرکت‎ها نیست، بنابراین مشکلات مربوط به عملکرد (که می‎تواند دسترسی به داده را کند کند) نکته مهمی‎ است که باید به آن توجه شود.

آینده را از هم اکنون باید پیش بینی کرد

این که موضوع بر سر سیستم‎های روزمره بر پایه پروژه‎های بلندپروازانه جدید مرتبط با هوش مصنوعی یا اینترنت اشیا باشد چندان فرقی نمی‎کند، سازمان‎ها باید بتوانند در تمام زمانها روی دسترسی و یکپارچگی داده‎هایی که آنها در حال پردازش آن هستند حساب باز کنند.

برای به حرکت درآمدن یک خودروی خودران، تمام بخش‎های مربوطه از جمله مسافران، تولید کنندگان خودرو، شرکت‎های بیمه و ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث باید اطمینان کامل داشته باشند که ادوات این وسیله نقلیه و سنسورها و پلتفرم‎های مبتنی بر کلاودی که آنها به آن متصل هستند به طور مداوم قادر به ارسال، دریافت، تفسیر و پردازش داده‎ها به صورت بلادرنگ باشند. برآورد شده است که یک وسیله نقلیه مستقل با سنسورها، دوربین‎ها و لیزرهای اندازه گیری خود می‎تواند ۱۰۰ گیگابیت داده را در هر ثانیه تولید کند.

تنها راه ارائه یک سرویس قابل قبول که به طور مداوم از مجموعه‎ای از داده‎های در حال تغییر استفاده می‎کند (بدون خرابی و وقفه) استفاده از شیوه‎ای است که تکرار اطلاعات فعال نام گذاری شده است. این شیوه اجازه می‎دهد تا داده‎های زنده بدون خطر اختلال یا ایجاد وقفه در یک زمان در بیش از یک مکان وجود داشته باشند. این قابلیتی است که اجازه می‎دهد تولید کنندگان خودرو و شرکای خدماتی آنها نحوه انجام کار وسایل نقلیه را بر اساس داده‎های زنده تجزیه و تحلیل کرده و پاسخ مناسب به آن بدهند.

شرکت‎ها برای یکپارچه سازی این نوع از داده‎ها با چالش مواجه هستند. خیلی از سازمان‎ها به سمت استفاده از سیستم‎های تحلیلی مبتنی بر هادوپ (یک روش خاص برای تحلیل سریع داده در مقیاس بالا) می‎روند تا داده‎های بزرگ خود را به چیزی معنی دار و قابل اجرا تبدیل کنند. برای نمونه، بسیاری از کسب و کارها از هادوپ برای تجزیه و تحلیل و پاسخ به فعالیت‎های توییتری استفاده می‎کنند. اما این هم مستلزم قرار دادن داده در کلاود برای بهره‎مندی از ظرفیت‎های پردازشی آن است.

ایجاد وقفه در کار قابل قبول نیست

وقتی تجزیه و تحلیل داده به صورت زنده انجام می‎شود، شرکت‎ها نمی‎توانند به تنهایی از سایت مبدا داده استفاده کنند و سینک کردن داده‎های پراکنده مشکل ساز خواهد شد. همچنین قبل از انجام اقدامات جدید نمی‎توان چندین روز منتظر بود تا داده‎ها برای تحلیل فرستاده شده و دوباره بازگردند. این دیگر مربوط به خرابی نیست و مشکل بزرگتری به شکل وقفه کاری به وجود خواهد آورد.

تنها راه برای پیشگیری از خرابی و از کار افتادن و همچنین اختلالات مرتبط با جابجایی داده‎ها پیدا کردن راهی است که بتوان داده‎های بین نواحی مختلف را به طور مداوم به‎روزرسانی و سینک کرد. روشی که گوگل از طریق تنظیم دقیق ماهواره‎ای به آن دست پیدا کرده است. شما نیز با استفاده از الگوریتم‎های هوشمندانه می‎توانید این کار را انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *