شروع به کار سامانه پیامک اینترنت پاسارگاد
۱۳۹۶-۰۲-۰۹
۱۲ کار برای امنیت روتر بی‌سیم خانگی
۱۳۹۶-۰۲-۰۹

اتصال شبکه بی‎سیم به بخشی جدانشدنی از ملزومات کسب‌و‌کار ما تبدیل شده است. در یک شبکه وای‎فای معمولا از لپ‎تاپ‎ها گرفته تا تلفن‎های هوشمند، همگی در حال تبادل اطلاعات محرمانه (مثل داده‎های کارت‎های اعتباری، گذرواژه‎ها و دیگر فایل‎های حساس) هستند. چنین مواردی باعث می‎شود تا شبکه شما ذاتا به هدفی جذاب برای مجرمان سایبری تبدیل شود.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، هدف اصلی آنها این است که به شبکه تجاری شما نفوذ کرده و اطلاعات محرمانه کسب و کار شما را به دست آورند. بنابراین، برای حفاظت از شبکه وای‎فای اولین قدم شما باید این باشد که بدانید چگونه می‎شود فهمید آیا کسی در حال سرقت از شبکه بی‎سیم شما است.

با توجه به جذابیت اطلاعات محرمانه تبادل شده در یک شبکه بی‎سیم (به خصوص از نوع تجاری) کاملا مشخص است که شبکه بی‎سیم تجاری شما تا چه اندازه می‎تواند در برابر مجرمان سایبری آسیب‌پذیر باشد. از این رو اولین قدم شما باید این باشد که بدانید چگونه می‎شود فهمید آیا کسی در حال سرقت از شبکه شما است. برای آگاهی از این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه می‎توان تشخیص داد که آیا دیگران در حال استفاده غیرمجاز از شبکه وای‎فای شما هستند

دستگاه‎های مرتبط با روتر خود را بررسی کنید

در این روش شما می‎‌توانید تمام دستگاه‌های ثبت شده در روتر خود راه مشاهده کنید.
اولین قدم این است که با وارد کردن آدرس آی‎پی روتر در مرورگر وب وارد صفحه تنظیمات آن  شوید. در اغلب موارد این آدرس http://192.168.0.1 یا http://192.168.1.0 است. در صورتی که آدرس روتر شما چیز دیگری است، برای به دست آوردن آن به دفترچه راهنمای روتر مراجعه کنید.

بعد از این که وارد صفحه تنظیمات شدید به دنبال گزینه‎ای به نام Device list یا attached devices بگردید. در این صفحه شما فهرستی از آدرس‎ آی‎پی دستگاه‎های متصل به روتر خود را مشاهده خواهید کرد. اگر شما به موردی غیر عادی در انتهای صفحه (آدرس آی‎پی ناشناس) برخورد کردید به احتمال زیاد روتر شما هک شده است.

برای اطمینان از هک شدن روتر خود از ابزار تحت وب Router Checker استفاده کنید

Router Checker یک ابزار رایگان است که می‎تواند تنظیمات اتصال روتر بی‌سیم شما را بررسی کند. اگر شما در تنظیمات روتر خود استفاده غیرمجاز از یک سرور DNS  را مشاهده کردید ممکن است به این معنا باشد که شخص دیگری با تغییر اطلاعات اتصال شما و سرور DNS اتصال اینترنت شما را به سرقت برده باشد.

استفاده از ابزار تحت وب Router Checker ساده و راحت است. در این روش نیاز به دانلود چیزی نیست و تنها کافی است به اینترنت متصل شده و آسیب‌پذیری‎های شبکه خود را بررسی کنید.

از امن بودن ابزارهایی که دانلود می‎‌کنید، اطمینان حاصل کنید

ابزارهای کاربردی زیادی در بازار وجود دارد که شما به وسیله آن می‎توانید وضعیت شبکه خود را بررسی کنید. بعضی از آنها شامل این موارد هستند:

  • Wireless network watcher
  • SoftPerfect WiFi Guard
  • Advanced IP scanner
  • Angry IP scanner

از طریق این ابزار شما قادر خواهید بود ببینید آیا شبکه شما در وضعیت مناسبی کار می‎کند یا خیر. همچنین اغلب این ابزار ارزان بوده و هزینه زیادی برای شما ندارد. بعد از این که از هر جهت مطمئن شدید شبکه شما در معرض خطر قرار دارد وقت آن رسیده تا فورا مراحل بعدی برای حفاظت روتر خود از تهدیدات خارجی را انجام دهید.

چگونه وای‎فای خود را از تمام تهدیدات خارجی دور نگه داریم

هر چه سریع‎تر شناسه کاربری و رمزعبور روتر را تغییر دهید

هر روتری با یک نام کاربری و رمزعبور پیش ‌فرض ارائه می‎‌شود. همیشه توصیه می‎شود به طور مرتب هر چند وقت یک بار این اطلاعات را تغییر دهید. استفاده از شناسه کاربری و رمزعبور پیش‌فرض تولیدکننده روتر به دلیل مشخص بودن آن صد درصد امنیت شبکه شما را به خطر خواهد انداخت، بنابراین، در اولین فرصت آنها را تغییر دهید.

سیستم کدگذاری را فعال کنید

استفاده از قابلیت کدگذاری ۱۲۸ بیتی روش مناسبی برای امن‎تر کردن اتصال شما در مقابل هر نوع تهدید بیرونی است. برای انجام آن این مراحل را طی کنید:

  • به بخش تنظیمات بی‌سیم روتر خود بروید
  • گزینه WPA2-PSK (بعضی مواقع با نام WPA Personal نمایش داده می‎شود) را فعال کنید.
  • نوع کدگذاری را روی AES (Advanced Encryption Standard) تنظیم کنید.

قابلیت WPS را غیرفعال کنید

WPS عملکردی است که به وسیله آن دستگاه‎ها می‎توانند به راحتی خود را حتی با وجود فعال بودن سیستم کدگذاری به روتر و شبکه متصل کنند. برای افزایش امنیت بهتر است این گزینه را غیرفعال کنید.

گزینه DHCP باید غیرفعال شود

برای کامل‎تر شدن سطح امنیت شبکه خود می‎توانید (DHCP  (Dynamic Host Control Protocol  را کاملا غیرقابل کنید. این به این معنا است که شما باید وارد تنظیمات شبکه هر کدام از دستگاه‎های مورد نظر خود شده و برای اتصال آن به شبکه به صورت دستی یک آدرس آی‎پی به آن اختصاص دهید.

آخرین موردی که نباید آن را فراموش کرد، به‎روزرسانی میان‌افزار روتر به صورت دوره‎ای است. این کار نیز تا حد قابل ملاحظه‎ای به افزایش امنیت روتر شما کمک می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *