چه تفاوتی بین تترینگ و هات‌اسپات وجود دارد؟
۱۳۹۷-۰۲-۰۹
محاسبات مه چه هستند و چه مزایا و معایبی دارند؟
۱۳۹۷-۰۲-۰۹

فرقی نمی‌کند که شما یک سرور پلکس مدیا، تعداد زیادی ماشین مجازی یا تنها یک سیستم ذخیره سازی ابری شخصی را برای خود راه اندازی کرده باشید، یکسری ابزارهای مفید وجود دارد که هر دارنده سرور خانگی باید در تجهیزات خود در اختیار داشته باشد. این ابزارها چه هستند؟



RAID Calculator

اگر قصد دارید در سرور خود از تعداد کمی‌ هارد دیسک استفاده کنید، تصمیم گیری در مورد نوع پیکربندی RAID که باید استفاده کنید کار سختی نیست. اما وقتی شروع به اضافه کردن دیسک‎های بیشتر می‌کنید، بهتر است قبل از بازسازی نهایی آرایه خود ابتدا روی کاغذ تنظیمات مختلف RAID را بررسی کنید.

برای این کار، RAID Calculator یک ابزار ساده و در عین حال بسیار مفید است. تنها کافی است تعداد دیسک‎هایی را که در اختیار دارید، ظرفیت هر دیسک و نوع تنظیمات RAID مورد نظر خود را وارد کنید تا یک بررسی اجمالی در مورد میزان فضای ذخیره سازی که شما در کار به دست خواهید آورد، وضعیت عملکرد این آرایه و تحمل خطای آن را مشاهده کنید.

یک داک نصب هارد درایو

آیا می‌خواهید یک هارد درایو جدید را جایگزین هارد قدیمی‌ خود کنید؟ برای چنین کاری معمولا ابتدا باید مشکلات احتمالی هارد درایو را آزمایش کنید. یک داک نصب هارد درایو برای انجام چنین کاری بسیار مفید خواهد بود.

استفاده از داک اساسا به عنوان یک هارد درایو خارجی عمل می‌کند، اما شما می‌توانید به سرعت هر کدام از هارد درایوهای داخلی را به آن متصل کرده و آن را روی هر کامپیوتری راه اندازی کنید. یکی از روش‎های مرسوم استفاده از این داک‎ها برای پاک کردن اطلاعات هارد درایوهای قدیمی‌ که قصد از دور خارج کردن آنها را دارید و همچنین بررسی و تشخیص مشکلات احتمالی این هاردها در یک محیط ایزوله است. این ابزار به اندازه‎ای ارزان قیمت هستند که اگر حتی شما استفاده چندانی هم از آن نداشته باشید باید یکی از آنها را برای مواقع لزوم تهیه کنید.

یک درایو جداگانه آماده به کار

وقتی شما مجموعه‎ای از هارد درایوها را دارید که ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته مشغول کار هستند، این احتمال زیاد وجود دارد که به هر دلیلی یکی از آنها از کار بیوفتد. به همین دلیل هم هست که شما برای جلوگیری از این مشکل از تنظیمات RAID استفاده می‌کنید. اما علاوه بر این، بد نیست که یک هارد درایو آماده به کار جداگانه نیز در دسترس داشته باشید.

به جای این که منتظر خراب شدن یک هارد درایو باشید، بهتر است که یک هارد درایو جداگانه و آماده داشته باشید که بتوانید به جای خرید یک دیسک جدید و منتظر بودن برای راه اندازی و استفاده از آن، در مواقع لزوم با آرایه ASAP این هارد آماده به کار را استفاده کنید. اغلب سیستم عامل‎ها به شما اجازه می‎دهند یک درایو جداگانه را به طور مستقل و بدون ترکیب با درایوهای دیگر متصل کنید.

استفاده از کابل اترنت دست‌ساز

در اختیار داشتن یک سرور خانگی منوط به استفاده از کابل اترنت به هر شکل ممکن است. شما می‌توانید کابل‎های اترنت با طول مورد نیاز خود را خریداری کنید، اما اگر به جای این کار کابل اترنت را خودتان بسازید به میزان زیادی در هزینه‎ها صرفه جویی خواهد شد.

شما می‌توانید یک قرقره کامل کابل اترنت را با قیمت مناسب خریداری کرده و طی زمان به هر میزان که لازم دارید از آن استفاده کنید. همچنین استفاده از کابل اترنت با طول مناسب و به همان اندازه مورد نیاز شما باعث می‌شود تا از بهم ریختگی کابل‎های اضافی جلوگیری شده و پیاده سازی سرور خانگی شما با ظاهر زیباتری انجام شود.

ابزارهای گوناگون خط فرمان

استفاده از بعضی سیستم عامل‎های سرور خانگی حتی برای افراد مبتدی راحت است. اما بدون شک شما در برخی موارد نیاز پیدا خواهید کرد تا از خط فرمان استفاده کنید و در این رابطه ابزارهای خط فرمان قدرتمندی وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارند.

اگر شما زیاد با ذخیره سازی داده سروکار دارید، Wget فرمان مفیدی برای شما خواهد بود که یکی از ابزارهای دانلود محسوب می‎شود. شما می‌توانید از آن تنها با یک فرمان ساده برای دانلود یک فایل یا کل محتوای یک وب‎سایت استفاده کنید.

دو ابزار  iPerf برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن شبکه محلی شما و Speedtest-cli برای آزمایش اتصال اینترنت شما نیز وجود دارد. هر دو ابزار برای زمانی که شما می‌خواهید وضعیت عملکرد سرور خانگی خود را در زمان‎های مختلف تحت نظر داشته باشید مفید هستند.

پشتیبان گیری از داده‎ها

این مورد چیزی نیست که شما لزوما باید در اختیار داشته باشید، اما بهتر است این کار را انجام دهید. پشتیبان گیری از داده‎ها موضوع بسیار مهمی‌ است. هیچ وقت نمی‌توان پیش بینی کرد که چه زمانی ممکن است شما با حادثه از دست دادن داده‎های خود مواجه شده و نیاز به بازیابی آن پیدا کنید.

فراموش نکنید که راه اندازی RAID پشتیبان گیری از داده محسوب نمی‎شود. RAID برای زمان‎هایی مفید است که کل یک هارد درایو دچار مشکل می‌شود. پشتیبان گیری از محتویات به صورت جداگانه در یک ابزار ذخیره سازی مستقل که بتوان آن را در یک مکان امن نگهداری کرد نیز موضوع جداگانه‎ای است.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *