SD-WAN چیست و چرا ممکن است به آن نیاز پیدا کنید؟
۱۳۹۶-۱۲-۱۴
چگونه از هک شدن سیستم از طریق ماوس و کیبورد بی‌سیم جلوگیری کنیم
۱۳۹۶-۱۲-۱۴

به چه منظوری از آدرس ای‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ استفاده می‌شود

 

             ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ شروع محدوده آدرس ای‌پی خصوصی است که شامل تمام آدرس‌های ای‌پی تا ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۵.۲۵۵ است. به همین دلیل معمولا از این آدرس ای‌پی در یک شبکه استفاده نمی‌شود. یا به عبارتی این آدرس به یک تلفن یا کامپیوتر موجود در یک شبکه اختصاص داده نمی‌شود.

اما بعضی از شبکه‎هایی که شامل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ هستند ولی با این آدرس آغاز نمی‌شوند می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن برای یک دستگاه استفاده کنند. برای روشن‎تر شدن موضوع ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یک آدرس ای‌پی رایج است که به روترهای خانگی اختصاص داده می‌شود.

از این آدرس ای‌پی استفاده می‌شود زیرا روتر در شناسه شبکه  ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰ قرار دارد. به همین ترتیب روترهایی که در شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ قرار دارند معمولا آدرس ای‌پی خصوصی محلی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ به آنها اختصاص داده می‌شود.

چرا اغلب دستگاه‎ها از ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ استفاده نمی‌کنند؟

هر شبکه  Internet Protocol (IP) شامل محدوده متوالی از آدرس‌ها است. اولین شماره آدرس در این محدوده توسط خود این پروتکل استفاده می‌شود تا کل این شبکه را معین کند. این به اصطلاح شماره شبکه‎ها (network number) معمولا با صفر پایان می‌یابند.

یک آدرس مثل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ بعد از این که به عنوان یک شماره شبکه تعیین شد برای مصارف دیگر غیرقابل استفاده می‌شود. برای مثال، اگر یک مدیر شبکه تلاش کند  ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ را به یک دستگاه موجود در شبکه به عنوان یک آدرس ای‌پی استاتیک اختصاص دهد کل شبکه کارایی خود را از دست می‌دهد تا زمانی که این دستگاه ارتباط خود را با شبکه قطع کند.

توجه داشته باشید که اگر یک شبکه در محدوده بسیار گسترده‎ای (برای مثال، شبکه‎ای که از ۱۹۲.۱۶۸.۱۲۸.۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۵.۲۵۵ گسترش پیدا کرده است) تنظیم شده باشد از لحاظ نظری همچنان می‌توان از ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ به عنوان یک آدرس دستگاه استفاده کرد. به همین دلیل است که دستگاه‎هایی که آدرس ای‌پی آنها با صفر خاتمه پیدا می‌کند به ندرت در شبکه‎ها دیده می‌شوند.

شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ چقدر گسترده است؟

اندازه یک شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ به network mask انتخابی آن بستگی دارد. برای مثال:

  • ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰/۱۶: محدوده بین ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۵.۲۵۵ با تعداد ۶۵,۵۳۴ میزبان

  • ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰/۱۸: محدوده بین ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۶۳.۲۵۵ با تعداد ۱۶,۳۸۲ میزبان

  • ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰/۲۴: محدوده بین ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۲۵۵ با تعداد ۲۵۴ میزبان

روترهای خانگی که روی شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ اجرا می‌شوند اغلب موارد در پیکربندی خود از ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰/۲۴ استفاده می‌کنند که به این معنا است که آنها در آدرس گیت وی محلی خود از ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ استفاده می‌کنند. این تنظیمات به شبکه اجازه می‌دهد تا بتواند به ۲۵۴ دستگاه مختلف آدرس ای‌پی اختصاص دهد. رقمی‌ که برای یک شبکه خانگی بسیار زیاد است.

توجه داشته باشید که شبکه‎های خانگی تنها می‌توانند به طور همزمان تعداد محدودی دستگاه را اداره کنند و به محض این که تعداد دستگاه‎های متصل به روتر به طور همزمان از ۵-۷ دستگاه فراتر رود مشکلات زیادی در عملکرد شبکه رخ می‌دهد. این به دلیل محدودیت شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ نیست بلکه موضوعاتی مثل تداخل سیگنال و اشتراک پهنای باند باعث افت راندمان شبکه می‌شود.

۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ چگونه کار می‌کند؟

نماد اعشاری نقطه در آدرس ای‌پی اعداد باینری استفاده شده توسط کامپیوترها را به ساختار قابل خواندن توسط انسان تبدیل می‌کند. اعداد باینری مرتبط با ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ معادل مقادیر زیر است:

۱۱۰۰۰۰۰۰ ۱۰۱۰۱۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰۰۰ ۰۰۰۰۰۰۰۰

به عنوان یک شماره شبکه این آدرس در جداول مسیریابی (routing tables) و توسط روترها برای به اشتراک گذاری اطلاعات شبکه با سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جایگزین‎های ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰

بسیاری دیگر از آدرس‌های پایان یافته با صفر را می‌توان به عنوان یک جایگزین استفاده کرد. همانطور که در بالا اشاره شد، روترهای خانگی معمولا به جای ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ روی شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰ نصب می‌شوند.

 

منبع:lifewire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *