چه تفاوتی بین پروتکل‌های مسیریابی متمرکز و پروتکل‌های مسیریابی توزیع شده وجود دارد؟
۱۳۹۷-۰۲-۲۴
چگونه با اعتبارسنجی داده از ورود اطلاعات غلط در اکسل جلوگیری کنیم
۱۳۹۷-۰۲-۲۴

در این مقاله قصد داریم راهکاری به شما معرفی کنیم که اجازه می‌دهد فایل‌ها و آدرس‌های اینترنتی را به لحاظ آلوده بودن به وجود بدافزارها به شکل آنلاین اسکن کنید. این راهکار بر مبنای سرویس‌های آنلاینی کار می‌کند که به سرعت قادر هستند هر مورد مشکوکی در فایل‌ها را شناسایی کنند، بدون آن‌که به وجود ضدویروس‌ها در این زمینه نیازی باشد.



متاسفانه بیشتر مردم فایل‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از سایت‌های متفرقه و غیررسمی دانلود کرده و به محض دانلود از آن‌ها استفاده می‌کنند. رویکردی که به سرعت بدافزاری را روی سیستم آن‌ها قرار می‌دهد. اما اگر روی سامانه خود هیچ ضدویروسی ندارید بازهم این شانس را دارید تا آدرس‌های اینترنتی مشکوک را از طریق ابزارهای آنلاین رصد ویروس‌ها و تروجان‌ها مورد بررسی قرار دهید. اسکنرهای آنلاین، برنامه‌های تحت وبی هستند که قادر هستند فایل‌ها، سایت‌ها و آدرس‌هایی که به عنوان ورودی دریافت می‌کنند را از بابت نرم‌افزارهای مخرب و ویروس‌ها بررسی کنند.

Virustotal.com

Virustotal یکی از سایت‌های رایگانی است که برای اسکن فایل‌ها، آدرس‌ها و سایت‌های آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سایت از ۶۰ موتور جست‌وجوی ضدویروس به منظور اسکن فایل‌ها و آدرس‌های اینترنتی استفاده می‌کند. این سایت در سال ۲۰۱۲ از سوی گوگل خریداری شد.

چگونه می‌توانیم از اسکنرهای آنلاین همچون VirusTotal استفاده کنیم؟

مرحله اول، ابتدا به آدرس www.virustotal.com بروید.

مرحله دوم، اگر در نظر دارید فایل مشکوکی را اسکن کنید باید فایل را در Virusltotal آپلود کنید. حداکثر اندازه فایل باید ۱۲۸ مگابایت باشد.

مرحله سوم، اگر در نظر دارید یک آدرس اینترنتی به خصوص را اسکن کنید باید روی گزینه Url کلیک کرده و آدرس سایت مشکوک را در آن وارد کنید.

مرحله چهارم، پس از انتخاب گزینه مورد نظر روی گزینه Scan it کلیک کنید.

پس از انجام اسکن گزارشی در ارتباط با وضعیت سالم یا آلوده بودن فایل/آدرس اینترنتی نشان داده می‌شود. دقت کنید که VirusTotal تنها گزینه‌ای نیست که در این زمینه پیش روی شما قرار دارد. سایت‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

Jotti’s Malware Scan

Jotti’s malware یک سرویس رایگان است که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های مشکوک را از طریق چند ضدویروس اسکن کنید. شما می‌توانید ۵ فایل را در یک زمان اسکن کنید. اندازه هر فایل باید ۵۰ مگابایت باشد.

Metadefender

Metadefender سرویس رایگان دیگری که برای تحلیل یک فایل بدون نصب هیچ ضدویروسی در اختیار شما قرار دارد. این سرویس حتا به شما اجازه می‌دهد یک آدرس آی‌پی را نیز اسکن کنید. اندازه هر فایل ورودی به این سرویس باید ۱۴۰ مگابایت باشد. این سرویس از ۴۲ موتور ضدبدافزاری به شکل آنلاین استفاده می‌کند.

VirScan

VirScan.org سرویس آنلاین رایگان دیگری است که در اختیار شما قرار دارد. این سرویس با اتکا بر موتورهای ضدویروس فایل‌های آپلود شده را در ارتباط با وجود بدافزارها آزمایش می‌کند.

F-Secure Online Scanner

F-Secure Online Scanner به شما کمک می‌کند از مزاحمت جاسوس‌افزارها و ویروس‌هایی که مشکلاتی برای کامپیوتر شما به همراه می‌آورند به شکل رایگان خلاص شوید. شما می‌توانید از ابزار رایگان F-Secure برای انجام یکسری وظایف خاص به شکل دستی استفاده کنید. این سرویس با اتکا بر بانک‌ اطلاعاتی ضدویروسی خود بدون نیز به بوت کردن کامپیوتر قادر است سایه تهدیدات را از کامپیوتر شما دور کند.

NoDistribute

NoDistribute یکی دیگر از بهترین اسکنرهای آنلاینی که می‌توانید برای رهایی از ویروس‌ها و بدافزارها از آن استفاده کنید. دست کم ۳۵ موتور ضدویروسی برای اسکن فایل‌ها و آدرس‌ها از سوی این سرویس به کار گرفته می‌شوند.

Hybrid Analysis

Hybrid Analysis یکی دیگر از اسکنرهای آنلاینی خوبی است که قادر است فایل‌ها را در محیط‌های مجازی تحلیل کند. این سرویس بیش از ۶۶ ضدویروس مختلف را برای این منظور مورد استفاده قرار می‌دهد. این سرویس می‌تواند انواع مختلفی از فایل‌ها همچون PDF، APK و… را اسکن کند.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *