هکرها تا کجا پیش می‌آیند و چگونه راه‌شان را ببیندیم؟
۱۳۹۶-۱۱-۰۶
۱۳۹۶-۱۱-۰۶
مزیتی که همه به آن نیاز ندارند

وای‌فای بدون کنترلر چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

حالا دیگر نیاز نیست که شرکت‎های بزرگ در مراکز داده خود کنترلرهای وای‎فای اختصاصی نصب کنند، زیرا این عملکرد را می‎توان در بین چند اکسس پوینت توزیع کرد و یا به کلاود منتقل شد، البته همه به چنین مزیتی احتیاج ندارند.

هر چند این آرایش اغلب با عنوان بدون کنترلر (controllerless) شناخته می‎شود، اما این گونه نیست. هنوز هم در این معماری یک سطح  کنترل کننده وجود دارد، با این تفاوت که دیگر در یک دستگاه اختصاصی نیست.

طبق گفته مدیر کل Farpoint Group ، کریگ متیاس، پیاده سازی یک سیستم کنترلر مرکز داده یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای شرکت‎های بزرگ نیست. او می‎گوید: «این کنترلر در واقع بخشی از عملکردی بود که امروز دیگر نیازی به آن نیست. من نمی‎گویم که کنترلر بلااستفاده است … اما در اختیار داشتن یک قطعه سخت افزاری جداگانه برای انجام این کار دیگر مورد نیاز نیست. این یک راهکار تاریخ گذشته است.»

در گذشته مدل اجرای وای‎فای برای سازمان‎ها اکسس پوینت‎های fat بودند که قابلیت کنترل مختص به خود را داشتند. نقطه ضعف این سیستم این بود که هر کدام از آنها را باید به صورت دستی پیکربندی می‎کردید که برای نصب در ابعاد واقعی کارساز نبود.

چرا وای‎فای بدون کنترلر ایده بهتری است

عملکرد کنترلر توزیع شده از قدرت در حال رشد سخت افزار اکسس پوینت‎های بی‎سیم مدرن استفاده می‎کند تا یک کنترلر مجازی ایجاد کند، در حالی که محصولات مبتنی بر کلاود به سادگی طرح کنترل سرورهای راه دور تامین کنندگان خدمات را اداره می‎کنند.

طبق گفته مدیر عامل ZK Research، در حال حاضر تمام فروشندگان بزرگ WLAN یک گزینه بدون کنترلر را ارائه می‎کنند و این روش در حال فراگیرتر شدن است. او می‎گوید: «حق انتخاب چیزی است که مشتریان می‎خواهند، به همین دلیل است که اغلب فروشندگان بزرگ انواع گزینه‎های مختلف را در اختیار دارند. می‎توان گفت که یک رقابت در زمینه راهکارهای بدون کنترلر در جریان بوده است. اگر شما به وضعیت فروش سیسکو نگاه کنید آنها تا حد زیادی به سمت Meraki (مبتنی بر کلاود) سوق پیدا کرده‎اند.»

مثل هر چیز دیگری، این نیز یک مسئله موردی است. هیچ معماری وجود ندارد که بتوان آن را از لحاظ عملکرد یا هزینه بهره وری برتر از سایرین دانست و بعضی از شرکت‎های بزرگ ممکن است به این نتیجه برسند که کنترلر سخت افزاری سنتی همچنان بهترین انتخاب برای آنها است.

کاستی‎های وای‎فای بدون کنترلر

نقص اصلی کنترلرهای وای‎فای مبتنی بر کلاود به عنوان نمونه، تحت انحصار بودن فروشنده بدون ارائه خدمات کلاود است. این اکسس پوینت‎ها به سادگی از کار می‎ایستند و به‎روزرسانی و معماری دوباره آنها می‎تواند هزینه‎بر باشد.

تمام گزینه‎های بدون کنترلر یکسان ساخته نمی‎شوند. Meraki سیسکو از رابط بصری ساده برخوردار است در حالی که Aerohive قابلیت‎های کنترل بیشتری را تحت یک رابط پیچیده‎تر در اختیار شما قرار می‎دهد.

مدیر عامل ZK Research، می‎گوید: «شرکت‎هایی که این محصولات را می‎خرند باید بدانند که تا چه اندازه فنی هستند و به چه نوع کنترلی نیاز دارند. شما باید نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *