پنج دلیلی که باعث کند شدن سرعت کامپیوتر شما می‌شوند
۱۳۹۷-۰۲-۰۲
چگونه از محتوای تلگرم بک آپ بگیریم؟
۱۳۹۷-۰۲-۰۲

شبکه گسترده نرم افزار محور یا به اختصار SD-WAN نوع خاصی از فناوری شبکه سازی تعریف شده بر پایه نرم افزار است که در شبکه‎های گسترده WAN مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شبکه گسترده هوشمند یا به اختصار iWAN نام محصول SD-WAN شرکت سیسکو است که توسط محصولات موجود سیسکو ساخته شده است.



شبکه گسترده نرم افزار محور یا به اختصار SD-WAN نوع خاصی از فناوری شبکه سازی تعریف شده بر پایه نرم افزار است که در شبکه‎های گسترده WAN مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شبکه سازمان‎های بزرگ (شامل شعب دفاتر و مراکز داده) را در فواصل جغرافیایی گسترده به یک دیگر متصل کند.

شبکه گسترده هوشمند یا به اختصار iWAN نام محصول SD-WAN شرکت سیسکو است که توسط محصولات موجود سیسکو ساخته شده است. iWAN سیسکو کنترل ترافیک و ویژگی‎های امنیتی یک شبکه گسترده را فراهم می‌کند که با روترهای شعب دفاتر سیسکو یکپارچه شده است. سیسکو می‌گوید محصول iWAN قابلیت‎هایی شبیه به MPLS VPN از قبیل کیفیت خدمات، بهینه سازی WAN و تونل سازی امن را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

برخی از مشتریان بخش تامین خدمات سیسکو iWAN را به عنوان راهکار SD-WAN خود پیاده سازی کرده‎اند. از جمله این مشتریان می‌توان به Verizon, British Telecom, Orange Business Services, Vodafone, Telstra و SFR اشاره کرد. Verizon که محصول iWAN SD-WAN سیسکو را در سال ۲۰۱۵ مستقر کرده است می‌گوید از iWAN برای ایجاد پلتفرمی‌ استفاده می‌کند که به مشتریان سازمانی این شرکت اجازه می‌دهد از کنترل مسیر هوشمند برای انتخاب اتصالات شبکه جایگزین استفاده کنند. به این شکل هزینه‎های عملیاتی آنها کمتر خواهد شد.

استفاده از SD-WAN به عنوان راهکاری برای کم کردن تعداد دستگاه‎های فیزیکی مورد نیاز برای پشتیبانی از کاربردهای مختلف و همین‎طور کاهش هزینه نگهداری فناوری مستقر در بخش‎های مختلف در سطح چشمگیری مورد استقبال شرکت‎های بزرگ قرار گرفته است.

Gartner پیش بینی می‌کند تا پایان ۲۰۱۹ سی درصد از سازمان‎ها و شرکت‎های بزرگ از SD-WAN استفاده خواهند کرد. International Data Corp (IDC) نیز تخمین می‌زند درآمد جهانی حاصل از پیاده سازی SD-WAN تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۶ میلیارد دلار خواهد بود.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *