آغاز فروش سرویس های +ADSL2 در استان های قزوین و زنجان
۱۳۹۶-۱۱-۰۶
هکرها تا کجا پیش می‌آیند و چگونه راه‌شان را ببیندیم؟
۱۳۹۶-۱۱-۰۶
اگر نگران ردیابی ایمیل‌تان هستید این مطلب را بخوانید

چگونه ردیابی ایمیل را شناسایی و متوقف کنیم

 

این روزها سرویس‌های زیادی وجود دارد که کار اصلی آن‌ها ردیابی ایمیل‌های کاربران و دسترسی به‌محتویات داخل آن‌ها است. اما، اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید می‌توانید با انجام چند روش نه‌چندان دشوار ردیاب‌های سرویس‌های ایمیلی را که استفاده می‌کنید شناسایی و متوقف کنید.

سرویس‌های خیلی زیادی وجود دارد که به ارسال کننده نامه الکتریکی امکان ردیابی آن را می‌دهند. این ردیابی شامل اطلاعات مختلفی مانند این‌که ایمیل چه زمانی باز شده، کدام لینک‌ها کلیک شده‌اند، چه دستگاهی استفاده شده و حتی مکان فعلی دریافت کننده نامه می‌شود. جالب این‌جاست که خواننده نامه متوجه هیچ‌کدام از این موارد نمی‌شود.

اما، به‌عقیده خیلی از کاربران، ایمیل‌ها جزئی از حریم شخصی افراد محسوب می‌شوند و ردیابی آن نوعی تجاوز به‌این حریم است. به‌همین دلیل، در این مطلب چند ترفند برای ردیابی و غیرفعال کردن ردیابی ایمیل ارائه شده که با انجام آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که کسی قادر به خواندن ایمیل‌های شما نیست. 

ردیابی ایمیل چگونه کار می‌کند

قبل از این‌که وارد بحث شویم اجازه بدهید که با نحوه فرآیند ردیابی ایمیل آشنا شویم. معمولا، دو راه برای ردیابی ایمیل‌ها وجود دارد. ممکن است ردیابی ایمیل یک تصویر قابل ردیابی مخفی و نامحسوس را به‌نامه اصلی الصاق کند یا ممکن است کاربر لینکی دریافت کند که با کلیک بر روی آن قادر به‌مشاهده محتویات آن باشد.

در روش اول، تصاویر قابل ردیابی به سرورهای نرم‌افزار ردیابی وصل می‌شوند تا آن‌ها را از وضعیت فعل و انفعال ایمیل مطلع کنند. در روش دوم که از لینک استفاده می‌شود، واسطی که به‌کمک آن ایمیل را می‌خوانید می‌تواند خودش یک ردیاب باشد.

ایمیل‌ها را دستی شناسایی کنید

چندین راه برای شناسایی ردیابی ایمیل وجود دارد، در زیر با رایج‌ترین روش‌های ردیابی آشنا می‌شوید:

روش ۱: دنبال تصاویر اکسترنال باشید

هیچکدام از ایمیل سرویس‌های محبوب مانند جیمیل، Outlook و یاهو به‌صورت پیش‌فرض تصاویر اکسترنال را نشان نمی‌دهند. در واقع این تأمین کننده ایمیل است که به‌صورت خودکار از شما در خصوص باز کردن تصاویر اکسترنال سئوال می‌کند، زیرا ممکن است در بین آن‌ها یک تصویر قابل ردیابی وجود داشته باشد. برای غیرفعال کردن ردیابی ایمیل می‌توانید از این تقاضا صرف‌نظر کنید.

البته، احتمال این‌که ایمیل موردنظر حاوی تصویر مهمی باشد هم وجود دارد. با این‌حال، این شما هستید که باید حدس بزنید آیا آن ایمیل خاص حاوی یک تصویر ردیابی بوده یا یک تصویر قابل مشاهده.

روش ۲: روی لینک کلیک نکنید

باز کردن لینک‌های داخل ایمیل هیچ‌گاه پیشنهاد نمی‌شود. اگر ایمیل حاوی لینکی برای دیدن محتویات داخل آن است تنها زمانی روی آن کلیک کنید که لازم باشد ارسال کننده از خوانده شدن پیام توسط شما آگاه شود.

روش ۳: دنبال آدرس‌ ایمیل‌های شخص ثالث باشید

خیلی از ردیاب‌های سمت سرور URL وبسایت یا ایمیل خود را همراه با ایمیل ارسال می‌کنند، می‌توانید با نگاه به‌آن دنبال ردیابی باشید.

برای بررسی این‌که آیا ایمیل شما با این روش در حال ردیابی است وارد سرویس ایمیل‌تان شوید و گزینه Show Original Messages را پیدا کنید. این گزینه داده‌های سمت سرور را به‌شما نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، برای دسترسی به‌آن در جیمیل باید مسیر More > Show Original را دنبال کنید.

 

 

برای دیدن تمام آدرس‌های موجود در پیام اصلی، کلیدهای Ctrl + F را بگیرید و داخل آن عبارت “com.” را تایپ کنید. این کار باعث می‌شود تا تمام آدرس‌های ایمیل یا وبسایت ذکر شده در آن نمایش داده شود. اگر آدرس طرف سومی در داخل سرویس ایمیل، لینک‌های داخل پیام یا حتی داخل آدرس ایمیل خودتان مشاهده کردید، آن‌را به‌صورت آنلاین جستجو کنید تا متوجه شوید که آیا به‌یک سرویس ردیابی وصل است یا نه.

تصویر زیر ایمیلی را نشان می‌دهد که توسط سرویس مشهور ردیابی ایمیل Yesware ردیابی شده است.

 

هم‌چنین، می‌توانید در این روش از کلیدواژه Track در داخل محتوای اصلی استفاده کنید. گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که سرویس ردیابی آدرس خود را ذکر نکند، اما باید کلمه track یا tracking داخل آن وجود داشته باشد.

ایمیل‌ها را به‌طور خودکار شناسایی کنید

روش‌هایی که در بالا اشاره شده همگی خوب هستند اما خیلی قابل اطمینان نیستند. به‌همین دلیل، استفاده از اپ طرف سوم کارآمدتر است. یکی از این اپ‌های کارآمد Ugly Email نام دارد. این سرویس یکی از اکستنشن‌های کروم است که به‌شما در پیدا کردن ایمیل‌های ردیابی شده در جیمیل کمک می‌کند. اما متأسفانه، این سرویس تنها محدود به‌کروم و کاربران جیمیل است.

این ابزار در طی چند وقت اخیر تغییرات مثبت زیادی داشته و تقریبا تمام سرویس‌های ردیابی مشهور را پشتیبانی می‌کند. با این ابزار می‌توانید ردیابی ایمیل را غیرفعال کنید، و حتی مشخص کنید که کدام سرویس برای ردیابی استفاده می‌شده است. بعد از نصب آن، یک آیکون “چشم” در کنار ایمیل‌های ردیابی شده نمایش داده می‌شود.

 

بعد از آن می‌توانید با خیال راحت ایمیل‌های ردیابی شده را باز کنید زیرا Ugly Email به‌طور خودکار ردیاب‌ها را غیرفعال می‌کند. هر زمان که ردیابی غیرفعال شود یک نوتیفیکیشن خواهید دید.

 

 

منبع:hongkiat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *