همکاری نوکیا با گوگل برای اینترنت هواپیماها
۱۳۹۷-۰۱-۲۹
Mirai؛ بدافزار اینترنت اشیا
۱۳۹۷-۰۱-۲۹

خیلی‎ها گوگل را به عنوان یک موتور جستجو برای انجام جستجوهای ساده و پیدا کردن چیزهایی مثل موزیک، فیلم، عکس و غیره می‎شناسند، اما گوگل یک ابر شرکت فناوری است که به طور پیوسته در حال جمع آوری داده‎های مربوط به کاربران و هر چیز مرتبط به آنها است تا به گفته خودش زندگی را برای ساکنین زمین ساده‎تر کند. از جمله فعالیت‎های گوگل ارتقای فناوری‎های به کار رفته در علم پزشکی و استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه است



این سوال همیشه مطرح بوده است که گوگل چگونه از این داده‎های جمع آوری شده استفاده می‎کند؟ این شرکت در حال تحقیقات و مشاهدات گوناگونی برای تبدیل شدن به یک شرکت فناوری بزرگتر و قدرتمندتر است. این فعالیت‎ها تنها به نت محدود نشده و سایر حوزه‎ها را نیز در بر می‎گیرد. برای نمونه چه می‎شد اگر گوگل اولین الگوریتم پیش بینی شایع‎ترین بیماری حال حاضر دنیا یعنی حمله‎های قلبی را ارائه می‎کرد؟ خوشبختانه گوگل در این زمینه هم کار کرده است. به تازگی Verily (که قبلا Google Life Sciences نام داشت) بیانیه‎ای در رابطه با یکی از پروژه‎های جدید خود منتشر کرده که سر و صدای زیادی در فضای مجازی به راه انداخته است. آن گونه که از شواهد امر پیدا است این شرکت یک الگوریتم هوش مصنوعی ویژه را توسعه داده است که می‎تواند با اسکن شبکیه نارسایی‎های قلبی را شناسایی کند.

آن گونه که آنها مدعی هستند با انجام یک اسکن دقیق از چشم بیمار و گرفتن عکس از شبکیه و به کارگیری جدیدترین نرم افزار هوش مصنوعی که توسط آنها توسعه داده شده است این امکان فراهم شده تا با دقت بالایی اطلاعاتی از جمله سن، فشار خون و موارد دیگر را تشخیص داد. این برنامه روی اطلاعاتی از ۲۸۴,۳۳۵ بیمار انجام شد و این الگوریتم توانست با استفاده از عکس‎های شبکیه چشم در ۷۱% موارد افراد سیگاری را از غیر سیگاری تشخیص دهد. در واقع پزشکان نیز می‎توانند با مشاهده تصاویر شبکیه بیماران این کار را انجام دهند، اما الگوریتم گوگل از این فراتر رفته و قادر است فشار خون سیستولیک را نیز پیش بینی کند.

حمله قلبی، سکته مغزی وسایر بیماری‎های قلبی عروقی از جمله شایع‎ترین مسائل بهداشت عمومی‎ هستند. برای جلوگیری از گسترش چنین بیماری‎هایی اولین قدم این است که احتمال بروز آن را کاهش دهیم. برای این منظور، پزشکان به چند عامل خطر توجه می‎کنند. علاوه بر این بعضی عوامل ژنتیکی شامل سن، جنس و فشار خون و عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل سیگار کشیدن نیز هستند که باید آنها را در نظر گرفت. مشخص شده است که گوگل از این نوع داده‎ها به همراه یک الگوریتم هوش مصنوعی که از دقت نسبتا بالایی نیز برخوردار است استفاده می‎کند تا بتواند خطر ابتلا به بیماری‎های قلبی عروقی را پیش بینی کند. در حال حاضر میزان دقت این فناوری ۷۰% اعلام شده است، اما برای رسیدن به عملکرد دقیق‎تر به نمونه خون و اندازه گیری کلسترول نیاز است.

در حال حاضر از این شیوه به طور گسترده استفاده نخواهد شد. گوگل این فناوری را در اختیار دانشمندان قرار می‎دهد تا در هنگام یادگیری علائم و نشانه‎ها برای تشخیص بیماری جدید آن را مورد استفاده قرار دهند.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *