موفقیت محققان آلمانی در ساخت محافظ گوشی نامرئی
۱۳۹۶-۱۱-۲۳
استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین
۱۳۹۶-۱۱-۲۳

مک‌ بوک پرو ۲۰۱۸؛ تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات احتمالی آن

 

به احتمال قوی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ در WWDC 2018 معرفی خواهد شد. در این مقاله به بررسی مشخصات، قیمت، تاریخ عرضه و شایعات مرتبط با نسل بعدی مک‌بوک پرو خواهیم پرداخت.

خبر به‌روزرسانی خط تولید مک‌بوک پرو در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ (۷ ژوئن سال ۲۰۱۷) در رویداد WWDC 2017 به‌طور رسمی اعلام شد. به‌طور دقیق، اپل ۸ ماه پس از عرضه‌ی نسخه‌ی مجهز به تاچ بار مک‌بوک پرو در ماه اکتبر ۲۰۱۶، در WWDC 2017 لپ‌تاپ خود را به پردازنده‌ی قدرتمند کبی لیک اینتل تجهیز کرد.

مک بوک پرو/macbook pro

در ماه نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۷، جانی آیو به‌عنوان طراح ارشد اپل، تمامی نقایص و انتقادهای واردشده بر مدل‌های مک‌بوک را پذیرفت و اظهار آگاهی کرد. اظهار نظر جانی آیو در رویدادی به نام آینده‌ی طراحی در واشنگتن و در مجله‌ی اسمیت سونیَن چاپ شده است. با توجه به اظهارات جانی آیو، انتظار می‌رود که اپل روی رفع نقایص مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. به‌عنوان مثال، احتمال عرضه‌ی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مجهز به پردازنده‌ی شش‌هسته‌ای بسیار زیاد است. برای آشنایی بیش‌تر با مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ می‌توانید به مقاله‌ی «بررسی مک بوک پرو ۱۳ اپل مدل ۲۰۱۷» مراجعه کنید.

تاریخ عرضه‌ی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

به احتمال بسیار زیاد اپل در خردادماه امسال و هم‌زمان با نطق اصلی مراسم WWDC 2018، از مک‌بوک پرو جدید خود رونمایی خواهد کرد. ممکن است شاهد تغییرات بسیار بزرگی در به‌روزرسانی سال ۲۰۱۸ مک‌بوک پرو نباشیم؛ اما باید اظهار نظر جانی آیو را هم در نظر گرفت.

مک بوک پرو/macbook pro

بر اساس منابع خبری دیجی‌تایمز، اپل در سال جاری میلادی هیچ برنامه‌ی هیجان‌انگیزی برای مک‌بوک‌های خود در نظر نگرفته است. همچنین طبق گفته‌های این منابع خبری، اپل در حال حاضر بیش‌تر مک‌بوک‌های خود را در کارخانه‌ی فاکسکان تولید می‌کند. هدف اپل از این کار، تولید انبوه مدل‌های فعلی رایانه‌ی مک‌بوک در فاکسکان است.

طبق گزارش‌ منابع خبری آگاه، به دلیل این‌که اپل از زمان عرضه‌ی مک‌بوک‌ پرو جدید در سال ۲۰۱۶ هیچ ارتقاء ظاهری و سخت‌افزاری عمده‌ای در خط تولید آن نداشته است و هیچ برنامه‌ای هم برای سال ۲۰۱۸ ندارد، فروشنده‌های عمده‌ی آمریکا به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش خطر‌های احتمالی، در حال برنامه‌ریزی برای تغییر سفارش به مدل‌های در حال تولید انبوه در فاکسکان هستند.

طراحی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

در صورتی که اپل هرگونه تغییرات مهم و عمده‌ای در مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ اعمال کند، بدون شک شگفتی خواهد آفرید؛ با این حال ممکن است فقط به عرضه‌ی مدل‌هایی با گزینه‌های رنگی بیش‌تر اکتفا کند.

مک بوک پرو/macbook pro

در حال حاضر رایانه‌ی همراه سری مک‌بوک پرو اپل در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی قابل سفارش است. سری مک‌بوک هم در رنگ‌های طلایی و رز گلد برای خریداران عرضه شده است. این احتمال وجود دارد که مک‌بوک پرو هم در سال جاری میلادی با رنگ طلایی عرضه شود؛ اما پیش‌‌بینی ما این است که اپل همچنان رنگ طلایی را به‌عنوان گزینه‌ای برای لپ‌تاپ‌های ویژه‌ی مصرف‌کنندگان عادی حفظ می‌کند و به عرضه‌ی مدل‌های حرفه‌ای مک‌بوک پرو با رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی که از لحاظ ظاهری، سازگاری بیش‌تری با فضای کسب و کار دارد، ادامه خواهد داد.

نمایشگر مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

مدل‌های فعلی مک‌بوک پرو مجهز به صفحه نمایش شگفت‌انگیز ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل در مدل ۱۵.۴ اینچی و صفحه نمایش ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل در مدل ۱۳.۳ اینچی هستند. با توجه به مشخصات یادشده، احتمال افزایش تعداد پیکسل صفحه نمایش مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی و ارائه‌ی نمایشگر ۴K دور از ذهن نیست؛ مشابه کاری که شرکت‌هایی از جمله دل، اچ‌پی و ایسوس انجام داده‌اند. اپل همیشه کمال‌گرا بوده است و آهسته‌تر از رقبا گام برمی‌دارد؛ اما کار خود را با دقت و کیفیت بسیار بالایی به سرانجام می‌رساند.

مک‌بوک پروهای ساخته‌شده در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ قادر به ارائه‌ی فضای رنگ کامل DCI P3 مورد استفاده در خروجی سینمای دیجیتال برای فیلم‌ها هستند. در ادامه می‌توانید ترجمه‌ی متن دیجیتال آرت را که مربوط به نتایج عملکرد صفحه نمایش مک‌بوک پرو است، مشاهده کنید.

مک بوک پرو/macbook pro

فضای رنگ Adobe RGB به خاطر مورد استفاده قرار گرفتن در نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلاستراتور و پریمیر پرو به‌واقع بسیار مهم است. طبق معمول مک‌بوک پرو در این فضای رنگ دارای اندکی کمبود است؛ البته این کمبود در مقایسه با رقبای دیگر، قابل اغماض است. مطابق با آزمون‌های انجام‌شده به وسیله‌ی رنگ‌سنج DataColor Spyder5Elite، صفحه نمایش رتینای مک‌بوک پرو قادر به ارائه‌ی ۹۱ درصد از فضای رنگ Adobe RGB است. به‌عنوان مثال در آزمودن نمونه‌های رقیب با همان رنگ‌سنج، لپ‌تاپ Precision 5510 دل و رایانه‌ی مبتنی‌بر قلم MobileStudio Pro ویژه‌ی طراحی ساخت شرکت Wacom، قادر به ارائه‌ی گستره‌ی رنگ ۹۱ درصدی از فضای رنگ Adobe RGB هستند. با این حال کم‌تر لپ‌تاپی قادر به ارائه‌ی فضای رنگ ۹۱ درصدی از Adobe RGB است. در حال حاضر بسیاری از کاربران خواهان بهبود چشم‌گیر در ارائه‌ی فضای رنگ Adobe RGB مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ هستند.

Precision 5510 دل

از دیگر ویژگی‌های مورد پسندی که اپل باید آن را به مک‌بوک پرو اضافه کند، قابلیت لمسی بودن صفحه نمایش آن است که سبب رقابتی‌تر شدن اوضاع خواهد شد. برخی از کاربران با این موضوع موافق و برخی دیگر کاملا مخالف هستند. استیو جابز به خاطر ایجاد عارضه یا درد در بازوی کاربر، استفاده از نمایشگر لمسی را ایده‌ی مناسبی نمی‌دانست؛ اما طبق تجربه‌ی کاربران حرفه‌ای و بررسی‌های انجام‌گرفته، لمس کردن یک صفحه در شرایطی که محدودیت فضا وجود دارد، بسیار راحت‌تر از حرکت دادن موس و لمس کلید‌های کیبورد است. در مباحث حرفه‌ای و حتی نیمه حرفه‌ای، لپ‌تاپ و تبلت کاربرد کاملا متفاوتی دارند؛ به‌طوری که نیازی به وجود صفحه نمایش لمسی در لپ‌تاپ نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است اپل راهکارهای ویژه‌ای برای حل این موضوع در نظر داشته باشد. طبق گفته‌ی منبع خبری OSnews، اپل در جستجوی راهکاری است که بتواند آیپد پرو را به جای رایانه‌ی مک و با طراحی مشابه با دستگاه Cintiq شرکت واکوم برای کاربران عرضه کند.

Precision 5510 دل

پردازنده‌ی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

به احتمال بسیار زیاد، نسل بعدی مک‌بوک پرو اپل به پردازنده‌ی کافی لیک اینتل تجهیز خواهد شد؛ بنابراین در نهایت پردازنده‌ی مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو هم از ۲ هسته به ۴ هسته‌ی پردازشی ارتقاء پیدا خواهد کرد. در حال حاضر فقط مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو با پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای قابل دسترس است.

علاوه‌ بر این، پردازنده‌ی جدید Core i9 اینتل می‌تواند ۶ هسته‌ی پردازشی با پیکربندی ۱۲ رشته‌ای (ترِد) را به خط تولید مک‌بوک پرو بیاورد. خانواده‌ی کافی لیک پردازنده‌های اینتل، ۳۰ درصد قدرت عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های کبی لیک دارند. با توجه به بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی پردازنده‌های سری کافی لیک، باید شاهد افزایش طول عمر شارژدهی باتری در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو باشیم. همچنین به دلیل پشتیبانی کامل پردازنده‌ی جدید یادشده از حافظه‌ی LPDDR4، استفاده از حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی در مک‌بوک پرو ممکن خواهد شد.

مک بوک پرو/macbook pro

ممکن است در آینده شاهد استفاده از پردازنده‌ی شرکت‌های دیگر در مک‌بوک پرو و فاصله گرفتن از تراشه‌های اینتل باشیم. اما با توجه به این واقعیت که اپل در سال ۲۰۰۶ به خاطر استفاده از پردازنده‌های ساخت اینتل مجبور به بازنویسی سیستم عامل اختصاصی خود شد، روی آوردن به استفاده از پردازنده‌ی شرکت‌های دیگر، احتمال بسیار اندکی دارد. شاید محتمل‌ترین ایده، طراحی پردازنده‌ی مرکزی اختصاصی به وسیله‌ی اپل باشد که در این صورت برای همیشه وابستگی به شرکت‌های دیگر را از بین خواهد برد. همان‌طور که اطلاع دارید، اپل تراشه‌ی مربوط به تاچ‌بار مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ موسوم به T1 و تراشه‌ی T2 مورد استفاده در آیمک پرو را به‌طور اختصاصی طراحی کرده است.

پردازنده‌ی طراحی‌شده به وسیله‌ی اپل

انتظار می‌رفت که در مک‌بوک پرو ۲۰۱۷، نسخه‌ی جدید تراشه‌ی اختصاصی طراحی‌شده به وسیله‌ی مهندسان اپل جایگزین تراشه‌ی T1 شود تا عملکرد بهتری از لحاظ مصرف انرژی به ارمغان بیاید؛ اما تراشه‌ی T1 همچنان در مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ بدون هیچ تغییری در جای خود باقی ماند.

این اتفاق در حالی رخ داد که گزارشی از بلومبرگ در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ تجهیز شدن مک‌بوک پرو جدید به تراشه‌ی اختصاصی اپل برای مدیریت وظایف ساده‌ای مانند ارسال ایمیل و به‌روزرسانی لپ‌تاپ در حالت خواب را پیش‌‌بینی کرده بود. گورمان در این خصوص این‌گونه اظهار کرده است:

تراشه‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسعه یافته است، مشابه با تراشه‌ی به‌کاررفته در جدیدترین مک‌بوک پرو اپل برای مدیریت و قدرت بخشیدن به ویژگی تاچ بار کیبورد است و بخش ارتقاء یافته‌ی این تراشه با شماره کد داخلی T310 برخی از قابلیت حالت کم مصرف رایانه را کنترل و مدیریت می‌کند.

در واقع اپل از طریق ساخت یک پردازنده‌ی کم مصرف اختصاصی، قادر به کاهش مصرف باتری مک‌بوک پرو شده است. بنابراین رونمایی از مک‌بوک پرو جدید مجهز به تراشه‌ی اختصاصی اپل برای مدیریت و بهبود عملکرد رایانه در مصرف انرژی طی کنفرانس WWDC بسیار محتمل است.

بر اساس گزارش دیگری از بلومبرگ که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، اپل در حال توسعه‌ی نمونه‌های بیش‌تری از کمک پردازنده‌های خود مانند T1 و T2 است. در این گزارش ادعا شده است که تراشه‌ی جدید در یک رایانه‌ی دسکتاپ مک و یک لپ‌تاپ مک به‌روزشده استفاده خواهد شد؛ اما نوع لپ‌تاپ هنوز مشخص نیست.

حافظه‌ی رم مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

همان‌طور که قبلا اشاره شد، انتظار می‌رود که نسل بعدی مک‌بوک پرو در مدل گران‌قیمت مجهز به حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی باشد. در حال حاضر به‌طور پیش‌فرض تمامی مدل‌های ۱۳ اینچی با حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی در اختیار خریداران قرار دارند؛ با این حال سفارش مدل اختصاصی با حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایت هم امکان‌پذیر است. مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو هم به‌طور استاندارد با حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی برای مشتریان عرضه می‌شود.

مک بوک پرو/macbook pro

بسیاری از کاربران حرفه‌ای خواستار حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی در رایانه‌ی مک‌بوک پرو هستند. به‌عنوان مثال، تدوینگرها نیاز مبرمی به این میزان از حافظه‌ی رم دارند. به دنبال اعتراض کاربران حرفه‌ای به پایین بودن ظرفیت حافظه‌ی رم مک‌بوک پرو، فیل شیلر در دفاع از این موضوع اظهار کرد که استفاده از حافظه‌ی رم بیش‌تر نیازمند کنترل‌کننده‌ی حافظه‌ی پرمصرف و برای طول عمر شارژدهی باتری یک دستگاه قابل حمل مضر است. از طرف دیگر پشتیبانی از حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی نیازمند حافظه‌ی DDR است که مصرف انرژی پایینی نخواهد داشت. همچنین برای بهره‌مندی از چنین حافظه‌ی رمی، باید برد مدار چاپی متفاوتی طراحی شود که ممکن است باعث کاهش فضای مورد نیاز برای باتری شود. هر دو مورد یادشده عاملی برای کاهش طول عمر شارژدهی باتری دستگاه خواهد شد.

مشکل اصلی در این زمینه مربوط به پردازنده‌ی مرکزی است. پردازنده‌های فعلی به‌کاررفته در مک‌بوک پرو حداکثر حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR3 در فرکانس کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌هایی وجود دارند که قادر به آدرس‌دهی بیش‌ از ۱۶ گیگابایت از حافظه‌ی رم هستند؛ اما به حافظه‌ی رم DDR4 با بهره‌وری کم‌تر نیاز دارند و به‌طور معمول در رایانه‌ی دسکتاپ استفاده می‌شوند؛ زیرا این رایانه‌ها به‌صورت دائمی متصل به برق شهری هستند. بدیهی است که اپل در این موضوع، مانع از کاهش طول عمر شارژدهی لپ‌تاپ‌های خود شود.

مک بوک پرو/macbook pro

اگرچه اعتراض‌ها برای داشتن حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی در مک‌بوک پرو بالا گرفته است تا شاید اپل در این باره تجدید نظر کند؛ اما بدان معنی نیست که ارتقاء حافظه‌ی رم از نظر زمانی نزدیک باشد. حتی ارتقاء پردازنده‌ی مک‌بوک پرو به سری کبی لیک هم نتوانست باعث افزایش حافظه‌ی رم مک‌بوک پرو شود و طلسم را بشکند. پردازنده‌ی کبی لیک قادر به پشتیبانی از حافظه‌ی رم LPDDR4 نیست و انتظار هم نمی‌رود که اپل در آینده‌ای نزدیک اقدام به طراحی و مهندسی یک کنترلر حافظه‌ی رم جدیدی بکند. انتظار نمی‌رود که به‌زودی شاهد عرضه‌ی پردازنده‌ای از سوی اینتل باشیم که از حافظه‌ی رم LPDDR4 پشتیبانی بکند.

با این حال مینگ چی کو، به‌عنوان تحلیلگر اپل پیش‌‌بینی کرده بود که اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، تولید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مجهز به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم را آغاز خواهد کرد. به اعتقاد مینگ چی کو، اپل مک‌بوک پرو جدید خود را به حافظه‌ی رم دسکتاپ مجهز خواهد کرد. بنابراین ممکن است شاهد رونمایی از مک‌بوک پرو با حافظه‌ی رم ۳۲ گیگابایتی در اوایل سال جاری میلادی باشیم.

مک بوک پرو/macbook pro

یادآوری می‌شود که لپ‌تاپ Precision 5520 ساخت دل کاملا با مک‌بوک پرو قابل مقایسه است و خریداران آن می‌توانند نسخه‌ای با ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم سفارش دهند.

باتری مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

با توجه به تمرکز ویژه‌ی اپل روی باتری مک‌بوک پرو و صرف نظر از افزایش حافظه‌ی رم برای جلوگیری از کاهش طول عمر شارژدهی آن، باید انتظار بهبود میزان شارژدهی در مک‌بوک پرو جدید داشته باشیم. اما افزایش احتمالی میزان حافظه‌ی رم و تغییر طراحی برد مدار چاپی، باعث ایجاد نگرانی اندکی در مورد طول عمر شارژدهی باتری مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ می‌شود. دو راهکار برای جلوگیری از این نگرانی پیش روی اپل وجود دارد. اپل می‌تواند ظرفیت و اندازه‌ی باتری مک‌بوک پرو را افزایش دهد یا بخش سخت‌افزاری آن را به گونه‌ای طراحی و مدیریت کند تا سبب کاهش مصرف دستگاه شود. در روش دوم اپل باید دستگاهی در سطح بسیار حرفه‌ای طراحی و تولید کند. تراشه‌ی جدید کَنون لیک (Cannon Lake) می‌تواند به میزان قابل توجهی به به کاهش مصرف انرژی مک‌بوک پرو جدید کمک کند.

مک بوک پرو/macbook pro

پردازنده‌ی گرافیکی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو اپل بسته به مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی متفاوت هستند. در حال حاضر مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ با دو پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) رادئون پرو ۵۵۵ و رادئون پرو ۵۶۰ که جایگزین پردازنده‌ی گرافیکی رادئون پرو ۴۵۵ مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ شده است، در اختیار خریداران قرار دارد. انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی هم شاهد روند مشابهی در ارتقاء پردازنده‌ی گرافیکی مک‌بوک پرو باشیم.

تاچ بار مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

آیا اپل تصمیم به تجهیز تمامی مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ به تاچ بار خواهد گرفت؟ در پاسخ به این سؤال باید اظهار کنیم که اگر اپل نوار حساس به لمس OLED خود را در بخش بالایی کیبورد سایر محصولات مک به کار نگیرد، نشان‌دهنده‌ی محبوب نبودن آن خواهد بود.

مک بوک پرو/macbook pro

وجود تاچ بار در بالای کیبورد و کاربرد آن در نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، سافاری و مسنجر اپل شگفت‌انگیز است. دلیل این که اپل دیگر رایانه‌های مک خود را به تاچ بار تجهیز نکرده، پشتیبانی نکردن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از آن است.

کیبورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

طبق گزارش‌ها، کیبورد مک‌بوک پرو آسیب پذیر است و به‌راحتی می‌شکند. به علاوه، گردوغبار می‌تواند سبب عمل نکردن دکمه‌ی کیبورد شود و کاربر را مجبور به تعویض بخش جلویی آن کند. امیدواریم که اپل در نسل جدید مک‌بوک پرو مشکلات یادشده را مرتفع کند.

مک بوک پرو/macbook pro

درگاه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸

در زمان رونمایی از مک‌بوک پرو ۲۰۱۷، کاربران شاهد ناپدید شدن بسیاری از درگاه‌های آشنا و جایگزین شدن آن‌ها با درگاه USB نوع C مبتنی‌ بر تاندربولت ۳ بودند. جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هم با وجود حذف شدن از آیفون، همچنان روی مک‌بوک پرو باقی ماند. آیا جک صوتی هدفون در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ باقی خواهد ماند؟ اگرچه این احتمال چندان دور از ذهن نیست؛ اما اپل در آینده می‌تواند آن را با درگاه لایتنینگ یا دیگر درگاه‌های USB نوع C سازگار با تاندربولت ۳ جایگزین کند.

مک بوک پرو/macbook pro

احتمال دیگر این است که اپل می‌تواند اندازه‌ی برد مدار چاپی مک‌بوک پرو را به‌منظور افزودن درگاه‌های بیش‌تر به آن کاهش دهد. طبق اظهارات مینگ چی کو، اپل ممکن است به دنبال یکپارچه کردن مدارهای منطقی سریع‌تر و چندمنظوره در طراحی مک‌بوک باشد. این امر می‌تواند سبب افزایش فضای خالی بیش‌تر در لپ‌تاپ شود و به‌کارگیری درگاه‌های متنوعی مانند USB 3.2 و دیگر درگاه‌های ورودی و خروجی را در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ اپل ممکن کند.

مک بوک پرو/macbook pro

نسل بعدی مک‌بوک پرو اپل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا اپل با اعمال تغییرات عمده باعث شگفتی کاربران خواهد شد؟ آیا جانی آیو می‌تواند با طراحی نوآورانه‌ی خود، جانی دوباره به خط تولید مک‌بوک پرو ببخشد؟

 

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *