نظارتی همه‌جانبه بر ترافیک وارد و خارج‌شونده
۱۳۹۶-۱۲-۰۲
اطلاعات گوشی اندرویدی قبلی خود را به گوشی جدید منتقل کنید!
۱۳۹۶-۱۲-۰۲
۸۰۲.۱۱ac همچنان محبوب خواهد ماند؟

وای فای در سال ۲۰۱۸ چه وضعیتی خواهد داشت؟

 

فناوری وای‎فای به‌سرعت در حال پیشرفت است، اما در سال ۲۰۱۸ استاندارد ۸۰۲.۱۱ac Wave 2 همچنان نهایت پیشرفتی خواهد بود که ما شاهد آن هستیم و جانشین آن ۸۰۲.۱۱ax باز هم به آینده موکول خواهد شد.

Wave 2 آخرین استاندارد وای‎فای است که گواهی تأیید خود را از IEEE دریافت کرده است. نوآوری فناورانه اصلی آن بر پایه MU-MIMO یا همان چند کاربره با چند ورودی و چند خروجی است. در عمل این به‌معنای آن است که تولیدکنندگان می‎توانند نقاط دسترسی را ایجاد کنند که می‎تواند در آن واحد با چندین دستگاه تعامل داشته باشد. این در حالی است که اکسس‌پوینت‎های قدیمی‎ باید چندین استریم را به‌صورت پی در پی اداره می‎کردند.

فناوری کلیدی ۸۰۲.۱۱ax چیزی به‌نام دسترسی چندگانه بر مبنای تقسیم فرکانسی متعامد یا OFDMA است. این یک تکنیک نقل و انتقال امواج است که در اصل به چند دستگاه اجازه می‎دهد تا نه‌تنها یک اکسس‌پوینت یکسان را به اشتراک بگذارند، بلکه هم‌زمان از یک کانال وای‎فای نیز استفاده کنند. نسل قبلی وای‎فای قادر به انجام چنین کاری نبود؛ بنابراین، OFDMA به این معنا است که ۸۰۲.۱۱ax به‌ویژه از لحاظ تعداد دستگاه‎هایی که می‎توانند یک اکسس‌پوینت یکسان را به اشتراک بگذارند، یک گام بزرگ جلوتر از فناوری حال حاضر است. اما متخصصان گمان نمی‎کنند که در سال ۲۰۱۸ استفاده گسترده‎ای از این استاندارد جدید صورت گیرد. این استاندارد هنوز به طور رسمی‎ توسط IEEE تصویب نشده است، هرچند این امر باعث نخواهد شد تا تولیدکنندگان بزرگ انتشار ۸۰۲.۱۱ax را قبل از رسمی‎ شدن این استاندارد متوقف کنند. اما فراتر از مسائل استانداردسازی، این واقعیت ساده نیز وجود دارد که صنعت وای‎فای تازه در حال پیاده‌سازی ۸۰۲.۱۱ac wave 2 است و اکثر بودجه روی همین پروژه سرمایه‌گذاری خواهد شد و کمتر به‌سمت سایر به‎روزرسانی‎ها خواهد رفت. کریگ ماتیاس یکی از مسئولان Farpoint Group می‎گوید: «سازمان‎ها با پیاده‌سازی بیشتر استاندارد  .۱۱ac در حال به انجام رساندن این کار هستند و آن‌ها پول زیادی را برای Wave 2 خرج کرده‎اند.»
علاوه بر این، ۸۰۲.۱۱ax با وجود پیشرفت‎های انکارناپذیر خود، لزوماً نشان‌دهنده ارتقای بزرگی در ظرفیت نسبت به نسل قبلی وای‎فای نیست و تولیدکنندگان نیز برنامه‎هایی در سر دارند تا شرکت‎ها را تشویق به به‎روزرسانی این فناوری کنند. مسلماً این موضوع عامل بازدارنده‎ای برای آن‌ها نخواهد بود. نولان گرین تحلیلگر پژوهشی ارشد IDC می‎گوید که تمام تولیدکنندگان بزرگ بازار به‌دنبال پیروی از سایرین برای آماده‌سازی ۸۰۲.۱۱ax پیش از تبدیل شدن به استاندارد رسمی‎ هستند که می‎تواند به کند شدن پیشرفت این استاندارد منجر شود. 
او می‎پرسد: «چه کسی این پرونده را به سرانجام خواهد رساند؟ چه کسی قصد دارد مشتریان خود را متقاعد کند که یک مورد استفاده واقعی و قانع‌کننده وجود دارد و شما باید اولین کسی باشید که به ax ارتقا پیدا می‎کند؟» ماتیاس معتقد است در سال ۲۰۱۸ ابتدا فناوری‎های وای‎فای سطحی‎تر باید جایگزین شوند. برای نمونه، فناوری ۶۰ گیگاهرتز تحت عنوان ۸۰۲.۱۱ad (یک سیستم با بورد بسیار محدود، اما با قابلیت توان عملیاتی بسیار بالا) می‎تواند به گزینه‎ای برای پیاده‌سازی شبکه‎های خاص تبدیل شود. او می‎گوید: «برای من تعجب‌آور است که پیاده‌سازی ۱۱.ad تا این اندازه کند بوده است. در سال ۲۰۱۸ شاهد اقدامات بیشتری در این زمینه خواهیم بود، اما تا برطرف شدن مشکل محدوده تحت پوشش امواج (مثل چیزی که درباره فرکانس ۵ گیگاهرتز در زمان معرفی ۱۱.a شاهدش بودیم) کمی‎ زمان بیشتری نیاز است.»

 ((زیرساخت‎های شبکه‎ای که می‎توانند داده‎های تجزیه و تحلیل خود را جمع‌آوری‌، در مورد پیامدهای آن تصمیم‌گیری و سپس به آن‌ها عمل کنند، در سال ۲۰۱۸ رواج بیشتری پیدا خواهند کرد))

شبکه‎ای برای مقاصد خاص 

اگرچه ممکن است استانداردهای جدید در سال ۲۰۱۸ سر و صدای زیادی به پا نکنند، اما همچنان نوآوری‎های زیادی وجود خواهد داشت که می‎تواند روی شبکه‎های بی‌سیم تأثیرگذار باشد. این نوآوری‎ها عمدتاً پیرامون شبکه‌سازی برای مقاصد خاص صورت خواهد گرفت. این مقاصد طیف گسترده‎ای از افزایش قابلیت برنامه‌ریزی، خودکارسازی و حتی قابلیت یادگیری ماشینی که می‎تواند به شبکه‎های بی‌سیم اعمال شود را دربر می‎گیرد.
ایده انجام چنین پروژه‎هایی ارائه محصولاتی است که می‎تواند به طور چشمگیر مدیریت شبکه را در مقیاس بزرگ ساده‎تر کند. چند استارت‌آپ وجود دارند که سیستم‎های سخت‌افزاری پایه را برای مدیریت شبکه‎هایی که برای مقاصد خاص در نظر گرفته شده‎اند آماده می‎کنند. چنین کاری به طور بالقوه وظیفه مدیریت یک شبکه بی‌سیم پیچیده با طیف گسترده‎ از بخش‎های مختلف را ساده‎تر می‎کند.
 گرین می‎گوید: «ما در سال ۲۰۱۸ شاهد سازمان‎هایی خواهیم بود که با این گونه فناوری‎ها کارهای بیشتری در شبکه‎های بی‌سیم خود انجام می‎دهند.» طبق نظر گرین، زیرساخت‎های شبکه‎ای که می‎توانند داده‎های تجزیه و تحلیل خود را جمع‌آوری‌، در مورد پیامدهای آن تصمیم‌گیری و سپس به آن‌ها عمل کنند، در سال ۲۰۱۸ رواج بیشتری پیدا خواهند کرد. کلید انجام چنین کاری نیز کلاود خواهد بود، زیرا امکان ذخیره‌سازی و پردازش داده را به شیوه‎ای متمرکز فراهم می‎کند.

ماتیاس نیز با این پیش‌بینی موافق است که می‎گوید این نوع راهکار می‎تواند مزیتی عمده برای شرکت‎های فعال در زمینه فناوری اطلاعات باشد. او می‎گوید: «برقراری یک سیستم مدیریت و تحلیل پیشرفته (و معمولاً مبتنی بر کلاود) فرصتی بزرگ برای کاهش هزینه‎های اجرایی و افزایش سطح اطمینان و دسترسی است.» چنین رویکردی به‌سوی خودکارسازی بیشتر و زیرساخت‎های تحت مدیریت کلاود جایگاه خود را در محیط‎های سازمانی در حال رشد پیدا خواهد کرد. در حالی که کسب و کارهای متوسط بازار هدف سنتی مدیریت شبکه‎های مبتنی بر کلاود هستند، این سیستم‎ها به بازار هدف اصلی تبدیل خواهند شد. گرین می‎گوید: «دلایل متعددی برای آن وجود دارد. به طور کلی سطح بالاتری از اعتماد به امنیت و مسائل مربوط به کلاود در مقابل کنترل‌کننده‎های پیش‌فرض وجود دارد، به‌ویژه که تمام عملگرهای مبتنی بر مدیریت کلاود می‎تواند مستقیم در کلاود خود مشتری میزبانی شود و نیازی به کلاود عمومی‎ ندارد.» اما با تمام این اوصاف هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. ماتیاس اشاره می‎کند که امنیت یکی از موضوعات اصلی صنعت فناوری اطلاعات است که هیچ‌کس تاکنون نتوانسته آن را برطرف کند و مسائل مربوط به هم‌زیستی با LTE-U و سایر فناوری‎های سلولی بدون مجوز نیز وجود دارد که همچنان می‎تواند مشکل‌ساز باشد، اما به نظر می‎رسد این چشم‌انداز در سال ۲۰۱۸ برای صنعت وای‎فای روشن باشد. خودکارسازی پیشرفته و کنترل‎های مبتنی بر کلاود باید گسترده‎تر شوند و برخی از وظایف مدیریت شبکه را تا حد زیادی ساده کنند.

 

منبع: Network World

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *