چگونه در ویندوز ۱۰ دی‌وی‌دی پخش کنیم
۱۳۹۷-۰۲-۲۲
چه تفاوتی بین پروتکل‌های مسیریابی متمرکز و پروتکل‌های مسیریابی توزیع شده وجود دارد؟
۱۳۹۷-۰۲-۲۲

از زمانی که فیس‌بوک در کنفرانس سالانه خود موسوم به F8 که در سال ۲۰۱۶ برای توسعه‌دهندگان برگذار و مایکروسافت که بسته ویژه‌ای را برای این منظور ارائه کرد تا به امروز چت‌بات‌ها همواره در کانون توجه شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفته‌اند. ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت در این خصوص گفته است: «چت‌بات‌ها در زمینه محاسبات انقلاب بزرگی را پدید خواهند آورد که بر دنیای محاسبات تأثیر شگرفی خواهند گذاشت. به ‌گونه‌ای که مسیر ارائه سرویس‌ها و ساخت محتوای مصرفی را به ‌طور کامل تغییر خواهند داد.»



خبر منتشر شده روی سایت ونتوربیت نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ هزار بات و توسعه‌دهنده به‌تنهایی روی شبکه Messenger به فعالیت اشتغال دارند. گزارش‌های منتشر شده در ارتباط با وضعیت چت‌بات‌ها نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار کسب‌ و کار از مدت‌ها قبل چت‌بات‌ها را به‌شکل جدی مورد استفاده قرار داده یا در حال کار روی آن‌ها هستند و انتظار می‌رود تا دو سال دیگر (۲۰۲۰) نزدیک به ۸۰ درصد کسب‌ و کارها از چت‌های تعاملی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده کنند. بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم به شما نشان دهیم چت‌بات‌ها چه هستند، رونق ناگهانی آن‌ها چگونه کلید خورده است، آن‌ها به‌مرور زمان چگونه باعث به وجود آمدن یک محیط تعاملی خواهند شد، چرا توسعه‌دهندگان وب باید به این پارادیوم بیش از پیش توجه کنند و اساساً چت‌بات‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟

چت‌بات‌ها چه هستند؟

گرافی که در شکل ۱ مشاهده می‌کنید، به‌خوبی نشان می‌دهد واژه Chatbot در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ چه رشد صعودی داشته است.
چت‌بات‌ها برنامه‌های کامپیوتری هستند که قدرت خود را از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی به دست می‌آورند. هر کاربری می‌تواند با این برنامه‌های هوشمند ارتباط برقرار و از اطلاعات آن‌ها استفاده کنند یا از سرویس‌هایی که ارائه می‌کنند بهره‌مند شود. چت‌بات‌ها عمدتاً در سکو‌های پیام‌رسان همچون مسنجر فیس‌بوک، Kik، تلگرام، اسلک، اسکایپ و وی‌چت قرار دارند. چت‌بات‌ها هوشمند هستند و این توانایی را دارند تا از طریق دکمه‌ها و منوهای بازشونده‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهند یک مکالمه هوشمند را انجام دهند. آن‌ها گزینه‌‌هایی برای جست‌وجو و حرکت در میان صفحات مختلف یک سایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین دسترسی سریع به نتایج به‌شکل صریح و به دور از پیچیدگی از خصایص بارز چت‌بات‌ها است. چت‌بات‌ها این پتانسیل را دارند تا جایگزین همه نرم‌افزارهایی شوند که روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنیم. به ‌طور مثال، اگر در نظر داشته باشید تا از اوضاع جوی اطلاع پیدا کنید، نیاز ندارید تا برنامه مربوط به آب‌ و هوا را باز کنید. کافی است سؤال خود را از چت‌بات بپرسید و او جواب شما را بدهد.


شکل ۱

چت‌بات‌ها چگونه می‌توانند نحوه تعامل با وب را تغییر دهند؟

برای درک بهتر اینکه تعاملات وب چگونه تغییر پیدا خواهند کرد، اجازه دهید وضعیت یک سایت مبتنی بر تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار دهیم. هدف نهایی شما این است که یک تی‌شرت آبی ‌رنگ را برای قرار ملاقات بعدی خود بخرید و در نظر ندارید بیشتر از ۳۰ دلار برای آن هزینه کنید. در حالت عادی شما به یک سایت تجارت الکترونیک می‌روید. در مرحله بعد بخش مربوط به تی‌شرت‌های روی سایت را باز می‌کنید تا به صفحه مربوط وارد شوید. در صفحه مربوط فهرستی از محصولات را مشاهده می‌کنید، از فیلترهایی که در صفحه قرار دارد برای تنظیم بودجه‌ای که در نظر دارید هزینه کنید استفاده کرده، فیلتر مربوط به رنگ را انتخاب، فیلتر مربوط به ‌اندازه را انتخاب و در صورت نیاز فیلتر مربوط به برند را مشخص می‌کنید تا درنهایت بتوانید درباره خرید تصمیم‌گیری کنید. این فرآیندی است که برای خرید تی‌شرت و البته سایر کالاهایی که در یک فروشگاه اینترنتی قرار دارند انجام می‌دهید.

یک مکالمه ، جایگزین بازدیدها و ناوبری‌های متعدد

حال تصور کنید در همان فروشگاه اینترنتی تصمیم می‌گیرید از یک چت‌بات استفاده کنید. ابتدا چت‌باتی به‌نام Clothes را فراخوانی می‌کنید. در حالت ایده‌آل، چت‌بات‌ها در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که به‌راحتی در معرض دید مخاطبان قرار داشته باشند. پیام‌رسان فیس‌بوک یا صفحات مربوط به فروش محصولات از جمله این مکان‌ها هستند. شما اکنون چت‌‌بات Clothes را برای انتخاب تی‌شرت خود به‌ گونه‌ای که در شکل ۲ مشاهده می‌کنید استفاده می‌کنید. به‌عنوان یک خریدار می‌توانید با این چت‌بات به همان شکلی صحبت کنید که در پیام‌رسان فیس‌بوک با دوستان خود صحبت می‌کنید. شکل ۲ به‌خوبی نشان می‌دهد تعامل شما با این بات برای انتخاب تی‌شرت درست مثل آن است که شما به یک فروشگاه سنتی مراجعه کرده‌اید و با فروشنده درباره خرید تی‌شرت گفت‌وگویی داشته‌اید. اما پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم که چه توسعه‌دهندگان و طراحانی می‌توانند بخشی از انقلاب روبات‌ها باشند، در این بخش بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که چرا طراحی چت‌بات‌ها اهمیت بالایی دارد و اساساً چت‌بات‌ها چگونه می‌توانند سبک طراحی و توسعه را متحول سازند.

چرا طراحان و توسعه‌دهندگان باید مبحث طراحی چت‌بات را با جدیت دنبال کنند؟

در مقطع فعلی، بازیگران بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک، آی‌بی‌ام و آمازون ابزارها و چهارچوب‌های متن ‌باز متعددی را به‌منظور توسعه و ساخت بات‌ها آماده کرده‌اند. ابزارهایی که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند به ساده‌ترین شکل ممکن بات‌های مورد نیاز خود را طراحی کنند. در همین راستا، شرکت‌هایی همچون آمازون، توییتر، اپل، اینتل و بایدو در حال کار روی یک طرح ابتکاری در ارتباط با هوش مصنوعی هستند تا مشکلات مرتبط با حفظ حریم خصوصی و مسائل اخلاقی را نیز برطرف کنند. نزدیک به ۱.۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان به‌طور روزانه از پیام‌رسان فیس‌بوک استفاده و در همین ارتباط سعی می‌کنند بات‌های خود را برای کمک به بهتر شدن تعاملات تجاریشان، به دست آوردن بازار بیشتر و دستیابی به بالاترین نرخ فروش به مشتریانشان معرفی می‌کنند. مشتریانی که برای اولین بار از درون این پنجره‌های هوشمند با کسب‌ و کار این شرکت‌ها آشنا می‌شوند. این پنجره‌های جادویی در عمل به کسب‌ و کار اجازه می‌دهند با هزینه کمتری طرح‌های بازاریابی خود را به مرحله اجرا درآورند و به طیف گسترده‌ای از مشتریان آن هم به‌شکل هوشمندانه دست پیدا کنند. بزرگ‌ترین مزیت بات‌ها در بی‌نیازی به دانلود نرم‌افزار خاصی است. کاربران می‌توانند از بات‌های تلگرام، فیس‌بوک، Kik یا هر سکوی چت‌محور مستقلی در این زمینه استفاده کنند. Kik فروشگاهی (Bot Shop) در اختیار دارد که طیف گسترده‌ای از بات‌ها را برای کاربران خود ارائه کرده است. اسلک نیز طیف گسترده‌ای از بات‌های ممتاز خود را در اختیار مشتریان تجاری خود قرار داده تا از طریق آن‌ها بهره‌وری کاری خود را افزایش دهند و کارها را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانند. در واقع، کاربران عادی وب می‌توانند از درون برنامه‌های پیام‌رسان عادی به‌دنبال برندها، شرکت‌ها و سرویس‌های مد نظرشان باشند و در ادامه با این بات‌ها گفت‌وگویی را برقرار کنند، درست مانند اینکه با دوست خود در مسنجر در حال گفت‌وگو هستند. پیشگامان اولیه عرصه فناوری به‌شدت از انقلاب روبات‌ها پشتیبانی می‌کنند. اما این حرف برای توسعه‌دهندگان و طراحان چه معنایی دارد؟ آیا این حرف به‌معنای آن است که باید در انتظار تحول بزرگ دیگری در عرصه وب باشیم و آیا بات‌ها به‌دنبال شکل‌دهی مستقیم این جریان هستند؟


شکل ۲

چت‌بات‌ها همان Web 3.0 هستند؟

از برنامه‌های موبایل گرفته تا شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور، Web 2.0  باعث شکل‌گیری و توسعه فناوری‌های نوظهور و تأثیرگذاری از قبیل سایت‌های به‌اشتراک‌گذار ویدئویی (یوتیوب)، بلاگ‌ها، ویکی‌ها، فید‌های RSS و بسیاری دیگر از فناوری‌هایی شد که امروزه به‌شکل عادی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با این ‌حال، در مقطع فعلی شاهد بزرگ شدن دو روند متقاطع از یکدیگر هستیم که یکی از این روندها چت‌بات‌ها هستند. فناوری که در نظر دارد اعتماد ما به وب را بیشتر کنند. واقعیت این است که برنامه‌های موبایل خسته‌کننده شده‌اند. طیف گسترده‌ای از کاربران گوشی‌‌های هوشمند هر ماه یک یا چند برنامه کاربردی آن هم برنامه‌هایی که پولی نیستند را دانلود می‌کنند. به‌ طور میانگین روی هر فروشگاه نرم‌افزاری دست‌کم صدها هزار برنامه کاربردی مختلف برای فروش وجود دارد. با این حجم از نرم‌افزارهای کاربردی کسب‌ و کارها نه‌تنها به‌سختی می‌توانند برنامه‌های منحصر به فرد و متمایز از برنامه‌های موجود را تولید کنند، بلکه به‌سختی می‌توانند فرآیند بازاریابی برای این نرم‌افزارها را به‌گونه‌ای پیاده‌سازی کنند که نرم‌افزارها بتوانند در طولانی مدت از سوی کاربران به کار گرفته شوند و جواب‌گوی نیازهای تجاری و مالی شرکت‌ها باشند. در حالی که توسعه نرم‌افزارها و بازاریابی آن‌ها رویکردی بسیار پیچیده و سخت شده است، اما در مقابل سکو‌های پیام‌رسان محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و چهار برنامه پیام‌رسان امروزی که از سوی چهار شبکه اجتماعی بزرگ ارائه شده است، هر ماه کاربران میلیونی دارد. شکل ۳ به‌خوبی نحوه استقبال مردم از این برنامه‌ها را نشان می‌دهد.


شکل ۳

کاربران ترجیح می‌دهند از رابط‌های کاربری تعاملی و سریع برای انجام کارهای خود استفاده کنند. کسب‌ و کارها نیز به‌دنبال آن هستند تا مشتریان خود را تشویق کنند که از چنین ابزارهایی استفاده کنند. منطقی است که یک سکوی مبتنی بر چت‌ها بهتر از هر نرم‌افزاری در این زمینه مفید واقع می‌شود. به‌جای آنکه از مشتری درخواست کنید از یک صفحه به صفحه دیگری مملو از فیلدهای ورودی حرکت کند، می‌توانید یک محیط تعاملی چت‌‌محور با بهترین قابلیت‌ها را برای او آماده کنید تا در سریع‌ترین زمان با کسب‌ و کار شما ارتباط برقرار کند. جدول‌های ۱ و ۲ به‌خوبی نشان می‌دهد که تا دو سال دیگر رابط‌هایی که برای کاربر نهایی ارائه می‌شوند، شاهد چه تغییراتی خواهند بود.

جدول ۱- تحولاتی که در سال‌های آتی در طراحی وب رخ خواهد داد

جدول ۲- تحولاتی که در سال‌های آتی در توسعه برنامه‌های وب رخ خواهد داد

رابط کاربری محاوره‌ای ‌گرافیکی

اگر الگوهای رابط‌ کاربری گرافیکی (GUI) و رابط‌ کاربری محاوره‌ای (CUI) را با یکدیگر ترکیب کنیم، قادر خواهیم بود یک ماژول قدرتمند گرافیکی محاوره‌ای که به بهترین شکل شخصی‌سازی شده است خلق کنیم. رویکردی که درنهایت بهترین تجربه کاربری (UX) را به وجود خواهد آورد. به WeChat نگاه کنید. وی‌چت نزدیک به ۸۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. وی‌چت یک پورتال پیام‌رسان و یک مینی‌اپلیکیشن دارد که تقریباً از مباحث مربوط به تجارت الکترونیک گرفته تا شبکه‌های اجتماعی را درون یک پنجره چت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این رویکرد نه‌تنها به شما اجازه می‌دهد به‌ شکلی ساده با مردم و کسب‌ و کارها چت کنید، بلکه اجازه می‌دهد تا کانال‌های مربوط به خرید بلیت فیلم‌ها، کتاب، بازی‌های تعاملی، به‌روزرسانی اخبار مربوط به سهام و… را رصد کنید و کارهای بسیار دیگری را بدون آنکه به ترک چت نیازی داشته باشید انجام دهید. چیزی که هم‌اکنون در حال نگاه کردن به آن هستیم، یک سکو‌ی محاوره‌ای است که در آن برندها و کسب‌ و کارها قادر هستند از طریق خلق روبات‌های مبتکرانه، استراتژی‌های راهبردی بازاریابی، فروش، پشتیبانی و حتی آزمایش محصول خود را پیاده‌سازی کنند.

Tommy Hilfiger، H&M and Sephora نمونه‌‌های جالب توجه دیگری در این زمینه هستند. هر دو این شرکت‌ها از چت‌بات‌ها در پیام‌رسان‌های فیس‌بوک، Kik و تلگرام برای برقراری یک گفت‌وگوی محاوره‌ای مرتبط با مد و لباس و همچنین ارائه پیشنهاداتی در ارتباط با محصولاتی که مردم به آن‌ها علاقه دارند یا تمایلی به خرید آن‌ها ندارند استفاده می‌کنند. کسب‌ و کارهایی همچون اوبر، دامینوس و ۱۸۰۰-flowers سفارشات و پرداخت‌های خود را از طریق چت (فیس‌بوک) انجام می‌دهند. نتفلیکس از بات‌ها به‌منظور برقراری یک مکالمه تأثیرگذار با مشتریانش و ارائه پیشنهاداتی در ارتباط با فیلم‌ها استفاده می‌کند. تک‌کرانچ از بات‌ها به‌منظور ارائه اخبار جدید و به‌روزرسانی سرتیتر اخبار خود استفاده می‌کند. در شکل ۴ مثالی از یک بات تعاملی به‌نام Wholefoods را مشاهده می‌کنید که در آن دکمه‌های سنتی گرافیکی منوها با الگوی جدید پرسش ‌و پاسخ Q&A ادغام شده‌اند.
به ‌طور خاص، هریک از پاسخ‌های ارائه شده از سوی بات می‌تواند یک متن ساده یا ریزبرنامه‌ای باشند که به کاربر نشان داده می‌شود. این تکنیک به توسعه‌دهندگان و طراحان این فرصت را می‌دهد تا زیرساختی غنی از ترکیب متن قابل نمایش، تصاویر، مکانیسم‌های پرداختی و… را خلق کنند. برای نیل به این هدف طراحان نه‌تنها باید روی جنبه‌های زیرساختی موضوع متمرکز شوند، بلکه باید بر محدودیت‌هایی که درون یک پنجره چت وجود دارد نیز به‌خوبی متمرکز شده باشند تا بر مبنای نقاط قوت و ضعف بتوانند زیرساخت مناسب را پیاده‌سازی کنند.

سفارشی‌سازی و ارائه نتایج فوری ارمغان به‌کارگیری الگوهای محاوره‌ای است

از طریق منوهای ناوبری و صفحات متداخل، سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی سعی می‌کنند پاسخ‌هایی متناسب با نیاز کاربران ارائه کنند. فیلد‌های جست‌وجو از مصادیق عینی الگوهای به کار گرفته شده از سوی سایت‌ها هستند. اما بات‌ها در طرف دیگر داستان قرار دارند. آن‌ها به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که مرتبط با جست‌وجوی کاربران بوده و در اکثر موارد پاسخی متناسب و مرتبط با پرسش‌ها ارائه می‌کنند. بدون شک عاشقان موسیقی شیفته به‌کارگیری بات‌ها می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به یک بات اعلام کنند هنرمند مورد علاقه آن‌ها کیست یا در حال حاضر شاد هستند یا غمگین، در ادامه بات آهنگ‌های فوق‌العاده‌ای را متناسب با خلق‌وخوی آن‌ها پخش خواهد کرد. امروزه مشتریان در زمان کار با سایت‌های تجارت الکترونیک و به‌ویژه زمانی که به‌دنبال صفحه مربوط با محصولی هستند با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی یک چت‌بات به‌سادگی می‌تواند هر آنچه یک مشتری به آن نیاز دارد در اختیارش قرار دهد. اما فراموش نکنید در دنیای بات‌ها سؤالات ممکن است متفاوت از آنچه مد نظر شما است تفسیر شود. به ‌طور مثال اگر از باتی سؤال کنید: «آیا شما هیچ عینک آفتابی جذابی دارید؟» بات ممکن است پرسش شما را این‌ گونه تفسیر کند که به‌ طور مثال چه زمانی به عینک احتیاج دارید؟ یا آیا هیچ عینکی با فریم خاص دارید؟ بات ممکن است فهرستی از عینک‌های آفتابی موجود یا گران ‌قیمت‌ترین عینک‌ها را همراه با دکمه خرید برای هر محصول پیدا شده به شما نشان دهد تا در سریع‌ترین زمان به درگاه پرداخت هدایت شوید. در شکل ۵، مثالی از بات Tommy Hilfiger را مشاهده می‌کنید که مسیر تعامل یک کاربر با یک چت‌بات را نشان می‌دهد.

بات‌ها چه تأثیری بر کسب‌ و کار طراحان و توسعه‌دهندگان خواهند داشت؟

ساخت یک بات از ابتدا تفاوت کاملاً محسوسی با ساخت یک سایت یا یک برنامه کاربردی دارد. طراحان و توسعه‌دهندگانی که در این زمینه مبتدی هستند اگر در نظر دارند هم‌سو با این موج حرکت کنند، لازم است تغییری کلی در سیاست‌های کاری خود به وجود آورند و با مجموعه ابزارها و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد آشنا شوند. باید بدانید در زمان طراحی یک چت‌بات صفحه‌ای خالی که قرار است با کدها پر شود در اختیار نخواهید داشت. در عوض مجبور به طراحی پنجره‌های چت و متمرکز شدن روی هر دو مفهوم زیرساخت و نیازهای کاربر نهایی هستید. چهارچوب‌های بات‌ها، ابزارهای مدل‌سازی، ابزارهای ساخت نمونه‌های اولیه، محیط‌های آزمایشی، طراحی جریان‌های گفت‌وگو و تحلیل از عناصر کلیدی این حوزه هستند. برای آنکه بتوانید یک شمای کلی از سکوی چت‌باتی که قرار است طراحی کنید به دست آورید، بهتر است کار را با سکو‌های رایگان و قدرتمندی شبیه به Bottr آغاز کنید. سکو‌هایی که به شما اجازه می‌دهند ویجت چت‌بات خود را درون یک صفحه وب قرار دهید و با بازدیدکنندگان در تعامل باشید. اجازه دهید به برخی از راهکارهایی که توسعه‌دهندگان و طراحان در این زمینه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند نگاهی داشته باشیم.

چهارچوب‌ها و کتابخانه‌های مطرح طراحی بات‌ها

در حالی که طراحان می‌توانند از طریق کدنویسی فرآیند ساخت چت‌بات‌ها را از ابتدا آغاز کنند، اما در مقابل چهارچوب‌های ویژه‌ای وجود دارند که بازه زمانی طراحی بات‌ها را کوتاه و تا حد امکان فرآیند کدنویسی را کمتر می‌کند. کیت‌های برنامه‌نویسی، اتصال‌دهنده‌های بات‌ها، پورتال طراحان، دیکشنری بات‌ها و شبیه‌سازها از جمله ابزارهای در دست توسعه‌دهندگان وب هستند. این ابزارها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا شخصیت، هدف، حالت بازیابی و مجموعه پاسخ‌ها برای بات‌هایی که در نظر دارند ایجاد کنند آماده کنند. از جمله چهارچوب‌های قدرتمندی که در این زمینه وجود دارد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

Microsoft Bot Framework

یک ابزار عالی که همراه با دو ماژول اتصال‌دهنده بات و مؤلفه NLU و در ادامه LUIS (سرویس زبان ادراکی هوشمندانه) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد. برای اطلاع بیشتر درخصوص طراحی یک بات در node.js برای پیام‌رسان فیس‌بوک از طریق چهارچوب یاد شده به نشانی  https://goo.gl/86b161 مراجعه کنید. (شکل ۶)

Api.ai

شرکت نرم‌افزاری Api.ai با تمرکز بر عناصر کلیدی همچون عامل‌ها، موجودیت‌ها، اهداف، اقدامات و زمینه‌ها ابزارها و زیرساختی را برای توسعه‌دهندگان مهیا کرده است تا از طریق آن بتوانند چت‌بات‌های خود را طراحی کنند و آن‌ها را آموزش دهند. گوگل که نزدیک به یک سال پیش شرکت فوق را خریداری کرد، اعلام کرده است که ابزارها و واسط‌های برنامه‌نویسی طراحی شده از سوی Api.ai جواب‌گوی نیاز بیش از ۶۰ هزار توسعه‌دهنده بوده است. ابزارهای ارائه شده از سوی این شرکت عمدتاً در ارتباط با طراحی بات‌های دستیار صوتی که در زمینه مکالمات مورد استفاده قرار می‌گیرند به کار گرفته می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر درخصوص کار با Api.ai به نشانی زیر مراجعه کنید:

https://www.sitepoint.com/how-to-build-your-own-ai-assistant-using-api-a…

Wit.ai

این چهارچوب با استریم کردن یک مکالمه ساده داخل بانک ‌اطلاعاتی دانش خود اجازه می‌دهد تا بات‌های خاص‌‌منظور را ایجاد کنید. به ‌طور مثال، اگر به‌دنبال آن هستید تا به چت‌های وارد شده به پیام‌ر‌سان مسنجر پاسخ دهید، می‌توانید از Wit.ai استفاده کنید.

Bottr.me

یک راه‌ حل قدرتمند است که ابزاری برای ساخت چت‌بات‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. ابزاری که به هر کاربری اجازه می‌دهد یک بات را ایجاد کرده، آن ‌را آموزش داده، هوشمند کرده (از طریق مکالمه)، بات خود را در شبکه‌های اجتماعی مستقر و تحلیل‌هایی را از محاوره‌های بات در قالب یک رابط دریافت کند.

پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی چیست؟

درک عمیق مفاهیم مختلف یادگیری ماشینی و بهترین الگوها برای آنکه بتوانید یک چت‌بات قدرتمند طراحی کنید ضروری است. در عمق یادگیری ماشینی، توانایی ماشین در یادگیری، شناخت الگوها، درک زبان طبیعی و پاسخ‌دهی به آن قرار دارد. برای آنکه بتوانید چت‌بات‌های هوشمند مبتنی بر پردازش زبان طبیعی را طراحی کنید نیاز دارید تا به‌درستی درک کنید برچسب‌زنی گفتار، تحلیل وابستگی‌ها، اهداف، عادی‌سازی مکالمه‌ها و تحلیل احساسات چگونه انجام می‌شوند. به‌عنوان یک طراح بات، باید مفاهیم شبکه‌های عصبی را به‌درستی درک کرده، درباره مدل‌های بازیابی اطلاعات دانش کافی به دست آورده، با الگوریتم‌های مختلف یادگیری ماشینی آشنا بوده، به‌درستی بدانید معماری Sequence to Sequence چیست و درنهایت با متامدل‌ها و بسیاری دیگر از نکات آشنا باشید.

طراحی یک رابط کاربری محاوره‌ای

در مقایسه با سایت‌هایی که بر پایه عناصر گرافیکی کار می‌کنند، رابط‌های محاوره‌ای بر روان بودن مکالمه‌ها، اسکریپت‌ها و جریان گفت‌وگوها بیش از جنبه‌های گرافیکی متمرکز هستند. ساخت بات‌های دوستانه، جذاب و هوشمند در واقع چالش اصلی طراحان است. به‌عنوان یک طراح بات، باید یاد بگیرید چگونه اهداف و احساسات را در قالب یک برنامه ماشینی وارد و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید. اعتبارسنجی ورودی‌ها و طبقه‌بندی درست آن‌ها روی یک رابط کاربری محاوره‌ای پیچیده‌تر از رابط کاربری گرافیکی است. در نتیجه طبقه‌بندی در اولویت قرار دارد. هرچه چت‌بات بتواند ورودی‌ها را به‌شکل دقیقی تشخیص دهد و درک کند، به همان نسبت گفت‌وگوی هوشمندانه‌ای برقرار می‌کند.

اهمیت تحقیق و پیاده‌سازی بر مبنای نیاز کاربر

بات‌ها یک تازه وارد دنیای فناوری هستند و در نتیجه پیاده‌سازی درست آن‌ها فرآیندی زمان‌بر است. با توجه به اینکه ما در آغاز راه هوش مصنوعی و بات‌ها قرار داریم، ممکن است به‌سختی بتوانیم آمار دقیقی از بازار رو‌ به‌ رشد این فناوری به دست آوریم. اما پیش از آنکه فرآیند ساخت یک بات را آغاز کنید، ایده خوبی است که درباره نحوه تعامل کاربران با بات‌ها پژوهشی داشته باشید تا بات درست را ایجاد کنید. همچنین فراموش نکنید، چت‌بات‌ها به‌طور پیش‌فرض باید بر مبنای پنجره‌های چت ساخته و بهینه‌سازی شوند. آن‌ها برخلاف سایت‌ها یا برنامه‌های کاربردی هستند که روی صفحه خامی طراحی می‌شوند که بر مبنای کدهای HTML و CSS غنی می‌شوند. ابزارهایی از قبیل BotSociety.io، Botframe و Walkie به طراحان اجازه می‌دهند به‌شکل ساده‌ای بات‌های خود را طراحی و جریان مکالمات انجام شده از سوی کاربران را آزمایش کنند، پیش از آنکه بات‌ها را به‌شکل واقعی مستقر کنند. زمانی که از سایت‌ها یا برنامه‌های وب استفاده می‌کنید، از سنجه‌های مختلفی برای بررسی میزان تعامل کاربران با سایت خود استفاده می‌کنید. متوسط زمان نشست‌ها، مدت زمان ماندگاری کاربران، بانس ریت و… از جمله پارامترهایی هستند که به شما در ارزیابی عملکرد سایت کمک می‌کنند. اما برای بات‌ها شما از عواملی شبیه به تعداد پیام‌های دریافت شده از سوی بات، تعداد گفت‌وگوهای انجام شده، مدت زمان چت، مراحل مکالمه، تحلیل اهداف، تحلیل عوامل حساس و چرخه عمر ماندگاری کاربر با چت‌بات استفاده می‌کنید. همچنین میزان اثربخشی و تأثیرگذاری هر نشست نه به‌شکل ماهانه بلکه مستمر باید مورد بررسی قرار ‌گیرد. اگر از یک چهارچوب همچون واتسون یا Wit.ai برای ساخت یک بات و استقرار آن در سکو‌های ثالث استفاده کنید، ابزارهای تحلیلگر بات شبیه به Dashbot و Botanalytics می‌توانند در زمینه گزارش‌گیری تعاملی و عمیق به شما کمک کنند.

انقلاب بات‌ها

انقلاب بات‌ها آغاز شده است و تنها زمان مشخص خواهد کرد که چقدر طول خواهد کشید تا این انقلاب سراسر وب را به تسخیر خود درآورد. همه چهارچوب‌های بات همراه با انجمن‌های خاص خود در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌اند. پیشنهاد ما این است که برای آغاز کار به انجمن‌هایی همچون Botness, UXDesign, Slack Developer Hangout و Open Chatbot که پذیرای بهترین طراحان در این زمینه هستند مراجعه کنید تا ضمن آشنایی بهتر ایده‌های جذابی که از سوی طراحان ارائه می‌شود را مشاهده کنید.

منبع: ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *