توضیح وزیر ارتباطات به سوالات پرتکرار کاربران در اینستاگرام
۱۳۹۶-۱۱-۲۱
بررسی میت ۱۰ هواوی
۱۳۹۶-۱۱-۲۱

چطور مطالبی که به صورت غیرقانونی کپی می‌شوند را به گوگل معرفی کنیم؟

کپی کردن مطالب به کسب اجازه از ناشر به امری رایج در وب ایران تبدیل شده است. برخی از وب‌سایت‌ها این حق را برای خود قائل هستند تا مقاله، تحلیل، بررسی یا هر نوع نوشته یا تصویری را از شما برداشته و بدون ذکر نام شما در وب سایت خود درج کنند. اما حداقل گوگل در صورت گزارش این مورد، صفحه‌ی گزارش شده را از لیست جستجوهای خود حذف می‌کند.

شاید برای شما پیش آمده باشد که مطالب و آثار محتوایی شما در دیگر سایت‌ها بدون ذکر منبع و لینک مطلب در اینترنت کپی شود و این مطالب کپی در جستجوی گوگل آمده و در برخی شرایط حتی بالاتر از سایت شما قرار می‌گیرد. در صورت روبرو شدن با این سایت‌هایی که مطالب را به صورت غیرقانونی کپی می‌کنند باید چه کار کنیم.

یکی از موارد که ناشران محتوا در اینترنت باید رعایت کنند، حفظ حقوق معنوی آثار است. برای این کار باید در مطلبی که می‌خواهید از آن برداشت یا کپی کنید باید از ناشر اجازه بگیرید.

هر چند در ایران قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، اما برای رعایت قانون کپی‌رایت در اینترنت و در جستجوی اینترنتی حساسیت‌های زیادی در دنیا وجود دارد.  یکی از موارد که کپی‌کاران غیر قانونی اینترنتی به وجود می‌آورند و موجب ناخشنودی و هدر رفتن تلاش تولید کننده آثار است، ایندکس شدن مطالب کپی شده در موتورهای جستجو است.

گوگل راهکاری برای این حذف این صفحات کپی‌‌کار غیر قانونی در موتور جستجوی خود اندیشده است.

 

گزارش سایت کپی‌کار به گوگل

برای این کار باید وارد لینک گزارش سایت شوید. برای این کار روی این لینک کلیک کنید. صفحه‌ای به شکل زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

 

Copyright Removal

 

در این صفحه باید ابتدا اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

در کادر آبی سه کادر وجود دارد.  در کادر اول یا همان کادر «Identify and describe the copyrighted work» باید دلیل اعتراض خود را به انگلیسی وارد کنید.
مثال (This website has been violated my article and copy/paste it on his website.)

در کادر دوم یا کادر«Where can we see an authorized example of the work» باید آدرس اینترنتی (URL)صفحه‌ مطلب در سایت خود را وارد کنید. صفحه مربوط به همان مطلبی که دیگران از روی آن کپی کردند تا گوگل بتواند با مقایسه متوجه کپی کردن دیگران از مطلب شما بشود.

در کادر سوم یا کادر «Location of infringing material»نیز باید آدرس اینترنتی(URL) صفحه یا صفحات کپی‌کار غیرقانونی را وارد کنید. اگر چندین وب سایت از روی مطلب شما کپی کرده‌اند آدرس هر کدام را در یک سطر وارد کنید. به این ترتیب می‌توانید چندین وب سایت نقض کپی رایت را یکجا گزارش کنید. توجه داشته باشید که وب سایت‌های گزارش شده همگی باید همان مطلبی که در لینک بالا، آن را وارد کردید، کپی کرده باشند.

سپس سه متن تأییدیه را تیک می‌زنیم و بعد باید کادرهای تاریخ (مثال: ۹/۸/۲۰۱۶) و امضاء (Hamed Ghasemi Naraghi) را پرکنید. در انتها نیز کادر «من ربات نیستم» را تیک بزنید.

پس از اتمام مراحل روی دکمه ثبت یا همان Submit کلیک کنید تا وارد صفحه گزارش شوید. در این صفحه لیست صفحات گزارش شده وجود دارد و گزارشی از تأیید، پذیرش و عدم پذیرش این صفحات توسط گوگل به شما داده می‌شود. در صورتی که بعدا بخواهید وارد لیست صفحات گزارش شده بروید باید روی این لینک کلیک کنید.

گزارش مکرر وب‌سایت‌های کپی‌کار و ناقض حق ناشر باعث می‌شود تا گوگل رتبه‌ی آن‌ها را تزل داده و مهم‌ترین مجرای ورودی ترافیک خود را از دست بدهند.

 

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *