استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین
۱۳۹۶-۱۱-۲۴
۱۱ فایل منیجر برتر ویژه گوشی‌های اندرویدی
۱۳۹۶-۱۱-۲۴

تغییر استراتژی مایکروسافت درباره ویندوز برای غلبه بر گوگل و اپل

طرفداران مایکروسافت اخیرا پس از مشاهده خبر از رده خارج شدن ویندوز ۱۰ اس، دچار سردرگمی شدیدی شدند. اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، موضوع پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

ماه گذشته طبق خبری که ابتدا توسط برد سمز، بلاگر فعال در حوزه اخبار مایکروسافت منتشر شد، ویندوز ۱۰ اس، آخرین نسخه ویندوز که در میانه سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، از رده خارج شد. این اقدام مایکروسافت باعث آغاز بحث‌های زیادی شد و طرفداران این شرکت همگی به این فکر افتادند که پیامدهای این کار برای نسخه اصلی ویندوز ۱۰ چیست؟ اما تحلیل این موضوع تا حدودی پیچیده است و نیاز به نگاه موشکافانه‌ای دارد.

هدف از عرضه ویندوز ۱۰ اس، ارائه کاربری ساده و راحت، به همراه امنیت بیشتر و افزایش عمر باتری لپ‌تاپ‌های رایج برای کاربران بود. اما در کنار این مزایا، کاربران ناچار بودند فقط از نرم‌افزار‌های موجود در ویندوز استور استفاده کنند و از هیچ منبع دیگری مانند دانلود از اینترنت یا از طریق دیسک‌های فشرده قادر به نصب برنامه‌های مورد نظر خود نبودند.

در حال حاضر امکان تعویض سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس با نسخه ویندوز ۱۰ پرو وجود دارد؛ اما برای چنین کاری کاربر باید هزینه‌ای پرداخت کند. البته دارندگان لپ‌تاپ‌ سرفیس مایکروسافت باید توجه داشته باشند که این تعویض برای آن‌ها فعلا به شکل رایگان انجام می‌شود؛ اما پس از گذشت دوره معینی، آن‌ها هم باید مبلغ ۴۹ دلار برای تعویض سیستم‌عامل خود پرداخت کنند.

مایکروسافت با در نظر گرفتن دورنمای مشخصی اقدام به عرضه ویندوز ۱۰ اس کرد. هدف از عرضه این سیستم‌عامل رقابت با محصولات ارزان‌تر گوگل و اپل در مدارس و کلاس‌های درس بود. لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت کروم‌بوک گوگل با داشتن عمر باتری طولانی و ارائه امنیتی بیشتر در قبال هزینه‌ای کمتر، موفق به شکست مایکروسافت و حضور در مدارس و کلاس‌های درس آمریکا شده‌اند.

پائول تروت، به نقل از منابعی در مایکروسافت، اظهار کرده است که تحقیق انجام‌شده توسط این غول نرم‌افزاری نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کاربران ویندوز ۱۰ اس تمایلی به تعویض آن از خود نشان نمی‌دهند.

نیمه پر یا نیمه خالی لیوان؟

 این‌جا است که از رده خارج شدن ویندوز ۱۰ اس کمی پیچیده به نظر می‌رسد. تروت اظهار می‌کند که مایکروسافت دیگر قصد ارائه این نسخه از ویندوز را ندارد و کاربران معمولی قادر به خرید آن نخواهند بود؛ اما سازندگان سخت‌افزار همچنان قادرند با دریافت لایسنس این سیستم‌عامل، آن را به‌شکل پیش‌فرض روی برخی از محصولات خود نصب و اقدام به فروش آن کنند.

برنامه جدید مایکروسافت، عرضه حالت اس (S Mode) در تمام نسخه‌های ویندوز ۱۰ است. وقتی این قابلیت فعال شود، حالت اس هر نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ را تبدیل به ویندوز ۱۰ اس می‌کند و کاربران شاهد اجرای این سیستم‌عامل با همه مزایا و معایبش روی کامپیوتر خود خواهند بود. پیش از این، مایکروسافت اعلام کرده بود که حالت اس فقط به نسخه Windows 10 businesses خواهد آمد؛ اما خبرهای جدید مبنی بر تغییر این تصمیم و ارائه این قابلیت در تمامی نسخه‌های ویندوز ۱۰ است.

سازندگان سخت‌افزار می‌توانند بین فعال یا غیر فعال بودن حالت اس در محصولات خود تصمیم‌گیری کنند. این احتمال وجود دارد که کاربران برای غیر فعال کردن حالت اس مجبور به پرداخت مبلغی باشند؛ همان‌طور که اکنون برای تغییر از ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ پرو مجبور به پرداخت ۴۹ دلار هستند. با توجه به این توضیحات، می‌توان گفت که ویندوز ۱۰ اس از رده خارج شده است.

دیدگاه شرکت مایکروسافت در این مورد با دیدگاه عمومی متفاوت است. به عقیده کارشناسانی که با شیوه نگرش مایکروسافت آشنایی دارند، ردموندی‌ها بیشتر از اینکه ویندوز ۱۰ اس را یک سیستم‌عامل مستقل بدانند، آن را به‌عنوان یک عامل بازاریابی می‌شناسند.

به نظر می‌رسد در دیدگاه مایکروسافت هیچگاه ویندوز ۱۰ اس وجود نداشته است؛ بلکه تنها یک ویندوز ۱۰ با حالت اس فعال، از نظر این شرکت قابل قبول است. با این دیدگاه و قراردادن حالت اس در نسخه‌های Windows 10 Home و Windows 10 Education، وعده سابق مایکروسافت مبنی بر ارائه ویندوز اس در کامپیوترهای بیشتر هم عملی می‌شود. با یک نگاه عمیق به این موضوع می‌توان گفت که ویندوز ۱۰ اس از رده خارج نشده است و در واقع قرار گرفتن حالت اس در کامپیوترهای بیشتر، باعث توسعه آن نیز می‌شود.

سخنگوی مایکروسافت در این زمینه می‌گوید:

ویندوز ۱۰ اس کاربری ساده و روان را به همراه مزایای دیگری نظیر امنیت و عمر باتری بیشتر در اختیار افراد گذاشته که این موارد تقاضای تعداد زیادی از کاربران است. ما هر زمان که آمادگی بیشتری داشته باشیم اطلاعات دیگری در مورد ویندوز ۱۰ اس به اشتراک خواهیم گذاشت.

پاتریک مورهد، تحلیلگر ارشد شرکت Moor Insights & Strategy، معتقد است که تمرکز مایکروسافت بر ویندوز ۱۰ اس و حالت اس، نشان از عزم این شرکت برای حفظ کنترل بر بازار سیستم‌عامل‌ دارد؛ قصد مایکروسافت این است که تمامی کاربران از طریق حالت اس به سرویس‌های اصلی مایکروسافت دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، هر شخصی که نیاز به انعطاف پذیری و قابلیت‌های بیشتر محیط کار داشته باشد، با پرداخت مبلغی به نسخه اصلی ویندوز ۱۰ متکی خواهد بود.

منبع: businessinsider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *